textilt konstverk

Moki Cherry, D.C (beskuren), 1981 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Moki Cherry

En resa oändlig

23.9 2023 – 3.3 2024

Malmö

Moki Cherrys färgstarka konst förenar måleri, skulptur, textil och scenografi. Vardagslivet och konsten länkas samman; fodralet till ett musikinstrument är underlaget till en målning, väskor att packa i är bearbetade textila collage och i teckningar formuleras en livsåskådning med naturen i centrum. Konstnären kommenterade själv denna gränsöverskridande verksamhet med beskrivningen ”scenen är hem, och hemmet är en scen”. Utställningen är den största presentationen hittills av konstnärskapet.

Moki Cherrys konst kunde vara del av konserter i Paris, Köpenhamn eller framträdanden på den skånska landsbygden. Genom att presentera sin konst även utanför konstgallerier och teaterscener, bland annat i sitt hem, luckrade hon upp hierarkier mellan det offentliga och privata och mellan aktör och publik. Barnen, egna och andras, var både publik och samarbetspartners.

Moki Cherry var praktiserande buddhist under större delen av 1970-talet och buddistisk filosofi hade livslång påverkan på henne. Hennes arbete influerades av konst- och kulturhistoria samt spirituella riktningar från både väster- och österländska traditioner. Även ett omfattande resande och internationella samarbeten inspirerade uttrycket. Resultatet är ett brokigt gestaltande befolkat av mänskliga och icke-mänskliga varelser. Senare verk bär också spår av kubism och mer abstrakta former.

Monika Marianne Karlsson, mer känd under namnet Moki Cherry, (1943–2009) föddes i Koler i Norrbotten, hon växte upp i Skåne och flyttade till Stockholm 1962 för att studera mode. 1970 flyttade hon med sin familj till Tågarp i norra Skåne och transformerade en före detta skola till familjens hem, men även till en samlingsplats för musik, teater, barnverksamhet och konst. Med sin man, musikern Don Cherry, etablerade hon Organic Music Society (1966–1977). Deras gemensamma visioner beskriver hon lyriskt i ett brev som det största som hänt konstscenen sedan Ryska Baletten (1909–1929), en jämförelse som understryker strävan efter ett allkonstverk och fusion av konstnärliga genrer. Från slutet av 1970-talet delade hon sin tid mellan Tågarp och New York.

Moki Cherry har en lång historia med Moderna Museet. 1971 deltog hon och Don Cherry i utställningen ”Utopier och visioner 1871–1981”, där de gavs möjlighet att skapa en totalinstallation – en levande miljö där musik, konst och vardagslivet pågick samtidigt. Moderna Museet Malmös utställningstitel ”En resa oändlig” är hämtad från publikationen som gavs ut 1971. Det är de sista orden i en slingrande text av Moki Cherry där hon ger uttryck för sin holistiska världsåskådning.

Moderna Museet i Stockholm visade en utställning med Moki Cherry 2016. Sedan dess har intresset för konstnärskapet bara ökat med flera presentationer i USA och en omfattande publikation gavs ut 2021 av Blank Forms, New York som behandlar både Moki och Don Cherry med särskilt fokus på det gränsöverskridande arbetet som skedde under namnet Organic Music. Utställningen på Moderna Museet Malmö sammanfaller även med 50-årsfirandet av Don Cherrys album Organic Music Society som Moki Cherry gjorde omslaget till.

”En resa oändlig” är den hittills mest omfattande presentationen och ger en bred bild av konstnärskapet – från kläder, korsbefruktningen mellan måleri och textila applikationer, visionen om ett allkonstverk och gestaltande av hem och miljöer, till verksamhet riktad till barn. Kopplat till det sista omfattar även utställningen en kreativ verkstad.

Moki Cherry är aktuell med separatutställning på Institute of Contemporary Arts, London och som del av grupputställning på Kunstverein für die Rheinland und Westfalen, Düsseldorf. Tidigare utställningar omfattar, bland annat, Malmö Konstmuseum (2017) och Marabouparken, Stockholm (2016); Landskrona Konsthall (2008) och separatutställningar på Galleri Ping Pong, Malmö (1997) och Kristianstads Länsmuseum (1986). Internationellt kan nämnas Argos, Bryssel (2022); Saint Peter’s Church, New York (1992); LAX 814, Los Angeles (1979) och Centre Beaubourg Pompidou, Paris (1974).

Curatorer: Elisabeth Millqvist och Andreas Nilsson

Utställningen visas på plan 2

Karta över Moderna Museet Malmö
Karta över Moderna Museet Malmö

Bilder

textil applikation i klara färger
Moki Cherry, Tågarp/NY (Fotoserie från Malibu beach), 1979 ©️Cherry Archive, Estate of Moki Cherry Bildupphovsrätt 2023
textil applikation av drakhuvud
Moki Cherry, Okänd titel (Dragon), 1975 ©Anders Sune Berg, Galleri Nicolai Wallner Bildupphovsrätt 2023
målning i klara färger med två figurer
Okänd titel, c. 1970 ©Tom Van Eynde, Corbett vs Dempsey Bildupphovsrätt 2023
Målning i klara färger
Moki Cherry, Okänd titel, 1968 ©Cherry Archive, Estate of Moki Cherry Bildupphovsrätt 2023

Mer om utställningen