foto av färgstarkt LP omslag

Moki Cherry, Omslag till Don Cherrys LP Gatefold, 1977 Foto: Joakim Kröger Bildupphovsrätt 2023

Organic Music Society – Livet som en kreativ process

30.11 2023

Malmö

Välkommen till en föreläsning med Magnus Nygren, musikskribent, kritiker, författare. Med utgångspunkt i albumet Organic Music Society föreläser han om det mycket kreativa samarbete som utvecklades mellan Moki och Don Cherry.

Don formade musiken och Moki den omgärdande miljön med kläder, portabla tygapplikationer, affischer, omslagsbilder med mera. Tillsammans skapade de en organisk helhet där livet ingick som en given del.

”Att hitta ett sätt att undersöka om livet och levandet i sig är konst genom att leva det som en kreativ process”. Ungefär så formulerade Moki Cherry utgångspunkten för hennes och Don Cherrys konstnärliga samarbete. Redan sommaren 1971 manifesterades detta genom att de i praktiken ställdes ut som en ”musikalisk-estetisk situation” under utställningen “Utopier och visioner 1871-1981″ på Moderna Museet i Stockholm.

porträtt av man
Porträtt av Magnus Nygren, 2023 Foto: Joakim Kröger

Om Magnus Nygren

Magnus Nygren är musikskribent och skriver på en omfattande biografi om Don Cherry. Han var också en av redaktörerna för boken Organic Music Societies (Blank Forms) som fokuserar på Don och Moki Cherrys samarbete under 1970-talet. Han har skrivit omslagstexter till flera album med Don Cherry. Mellan 2015 och 2022 var han redaktör för tidningen OrkesterJournalen/Jazz skriver för internationella tidskrifter som We Jazz Magazine och The Wire. Han har tidigare varit kritiker i Svenska Dagbladet.