foto av man som går o stadsmiljö

Madubuko Diakité, For Personal Reasons, Stillbild från film, 1972 Foto: Madubuko Diakité

Symposium – ”Transmissions”

Film och samtal med Madubuko Diakité

1.12 2024

Malmö

Välkommen till en eftermiddag tillägnad filmskaparen och människorättsforskaren Madubuko Diakité, med filmvisningar och samtal. Symposiet arrangeras av Black Archives Sweden och organiseras tillsammans med curatorerna Tawanda Appiah och Ulrika Flink.

Genom sina filmer undersöker Diakité teman och ämnen som synliggör svarta berättelser och röster. Hans filmer som släpptes på 1970- och 1980-talen erbjöd en alternativ visuell representation av svarta människor i Sverige och diasporan och är relevanta än idag. Under eftermiddagen visas två av Diakités filmer: ”For Personal Reasons” (1972) och ”Det Osynliga Folket” (1972), följt av ett samtal med curatorn Ulrika Flink. Övriga medverkande i symposiet är Tina Campt, Lydia Östberg Diakité, Joanna Johnson, André Taylor och DJ VV.

Evenemanget är en del av Black Archives Swedens tredagars symposium, 29.11 – 1.12, i samband med utställningen ”Transmissions” som visas på Skånes konstförening från 16.11 till 19.1 2025.

Se hela programmet under de tre dagarna i FBevenemanget ”Symposium Transmissions”.

”Transmissions” är en grupputställning som förmedlar kopplingar mellan generationer via fotografi, ljud, video, installation, måleri och performance. Utställningen utgår från Black Archives Swedens samling ”Familjearkivet” som är inriktat på att bevara diasporans liv genom experiment, omsorg och kollektiv aktivering. ”Familjearkivet” uppmärksammar aspekter av svart historia och nutid som ofta förbises av offentliga arkiv. ”Transmission” Är curaterad av Tawanda Appiah och Ulrika Flink.

Konstnärer som deltar i ”Transmissions”: Ikram Abdulkadir, James Barnor, Theresa Traore Dahlberg, Nolan Oswald Dennis, Lydia Östberg Diakité, Makda Embaie, Manju Jatta, Linda Lamignan, Eric Magassa, Luvuyo Equiano Nyawose.

Om filmerna

For Personal Reasons (1972)
28:33 min

1970 tog den blivande filmskaparen Madubuko Diakité (f. 1940) från Harlem med sig en lätt 16 mm-kamera till en Black Pantherdemonstration i New York. Inspirerad av Jean-Luc Godard och cinéma vérité ville Diakité ta med sig sin kamera ut på gatorna för att visa verkligheten som han såg den. Resultatet blev dokumentären ”For Personal Reasons” där Billy Curtis (Morgan Freemans yngre bror) spelar en ung man som har fått nog av rasistiska poliser och som, påverkad av Malcolm X, bestämmer sig för att ta till vapen. Diakité fick ursprungligen idén till berättelsen från en tidningsartikel. Med sitt tema om polisbrutalitet, sin oförsonliga berättarröst och osedda Black Pantherbilder är ”For Personal Reasons” en sällsynt filmpärla som förtjänar sin plats i den afroamerikanska filmens kanon.

Det Osynliga Folket (1972)
30:59 min

Diakités unika historiska dokument, producerat tillsammans med Gary Engman och Nordal Åkerman, skildrar de svåra arbetsvillkor som präglade förhållandena för utländska studenter, immigranter och i synnerhet den afrikanska diasporan under 70-talet.

Tack till Story AB.

Om de medverkande

Madubuko Arthur Robinson Diakité är dokumentärfilmare och människorättsadvokat. Han är född i USA men flyttade till Sverige 1968 och doktorerade i filmvetenskap vid Stockholms universitet. 1992 mottog han en licentiatexamen i juridik vid Lunds universitet. Sedan dess har Diakité forskat på mänskliga rättigheter vid Raoul Wallenberginstitutet och varit aktiv i svenska organisationer mot diskriminering. Han har publicerat ett flertal artiklar om film och människorätt i internationella publikationer och har lett ett antal projekt för den afrikanska diasporans rättigheter.

foto av man med filmkamera
Madubuko Diakité Foto: Dr. Navis Rehman
svartvitt foto av svart man
Tawanda Appiah, 2024 Foto: Lamia Kari

Tawanda Appiah är en zimbabwisk curator, skribent och forskare baserad i Malmö. I sin forskningscentrerade praktik återvänder han ofta till historien för att förstå den samtida miljön. Han är curator på Skånes konstförening, vid sidan av sin egen verksamhet, och har tidigare varit curator för Education & Public Programming på National Gallery of Zimbabwe. Appiah har curerat flera utställningar, publika program och interventioner, bland annat FLIGHT (Malmö Konsthall, 2023) med verk av Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa. Han ingick 2024 i juryn för Liljevalchs konsthalls vårsalong. Appiah är en flitig läsare och sitter i olika styrelser, bland annat i Paletten Art Journal.

Ulrika Flink är konstnärlig ledare för Konstfrämjandet Stockholm. Som curator strävar hon efter att utforska det kollektiva genom att sammanföra konstnärliga, teoretiska och politiska kunskapssystem. Denna metod syftar till att skapa sammanhang som möjliggör möten där man kan känna igen sig själv i andra och, utifrån den insikten, tala och agera i världen. Hon har curerat utställningar både i Sverige och internationellt, inklusive den nordiska konstbiennalen Momentum 9 (2017) och Borås Art Biennial (2021) tillsammans med Amanprit Sandhu. Pågående projekt inkluderar Gwangju-biennalen, Swedish Pavilion (2024) med titeln ”Inseparable Distance”, co-curator för Çanakkale-biennalen i Turkiet (2024), och curator för utställningen ”Ingrid Pollard: Being in Landscapes” (2024) i Stockholm. Ulrika har tidigare arbetat på Tensta konsthall, Autograph ABP (London), Tate Modern och Bonniers konsthall, och har en masterexamen i Curating Contemporary Art från Royal College of Art, London.

foto av stående kvinna
Ulrika Flink Foto: Josefin Cowie
fotoporträtt av svart kvinna
Jonelle Twum, 2024 Foto: Ikram Abdulkadir

Jonelle Twum är grundare av och konstnärlig ledare för Black Archives Sweden. Twum är också konstnär och filmskapare, vars arbete ofta utforskar frågor om villkoren för synlighet/osynlighet, minnen och historier ur ett svart feministiskt perspektiv.