Lärarhandledning
Öde hus där människor har levt eller jobbat för länge sedan eller en helbild av ett par använda nylonstrumpbyxor i ett vattenfyllt handfat. Här finns foton på objekt hämtade ur vår vardag – en soffa, gardiner, en nalle, skjortor och en stol. I vissa bilder tittar en schäferhund fram. Och ibland flyttar objekten i fotografiet ut ur bilden och in i utställningsrummet och skapar en rumslig installation.
Fotografiet har en förmåga att fånga ”det verkliga” samtidigt som vi inför von Hausswolffs bilder frågar oss vad som verkligen har hänt. Bilderna tycks bära på en dubbelhet. Här finns både obehagliga och mer bekymmerslösa inslag. I hennes iscensatta fotografier arbetar hon likt en regissör som noga överväger och bestämmer innehållet i bilden. Men alla von Hausswolffs fotografier är inte iscensatta. Hon arbetar även med dokumentärt foto. Och så samlar hon på bilder – bilder från tidningar, reklam, film samsas med fotografier från okända privatpersoners album. Dessa bilder blandar hon i vissa serier upp med andra konstnärliga tekniker och material utöver det fotografiska, som exempelvis måleri, emalj och plexiglas.
I de kommande två aktiviteterna som tillsammans utgör skolprogrammet till utställningen Alternativ Sekretess, kommer vi att ta intryck av konstnärens sätt att skapa bilder sett till både teknik och tematik. Med utgångspunkt i Annika Elisabeth von Hausswolffs bildvärld möjliggörs även en bredare diskussion kring vad bild och fotografi är något som kommer att fångas upp under såväl visning och workshop och som med fördel kan diskuteras vidare med hjälp av skolprogrammets fördjupningsuppgift.
Tema 1: ”Lager på lager, bild för bild”
Från årskurs 7
I verket Eyewitness (2015) möter vi en schäferhund i svart och vitt. Bakgrunden är målad i en avvikande färg och hundens ögon är bortrispade och lämnar vita streck i bilden. I bildserien Oh Mother, What Have You Done (2019) ser vi kvinnor med handbojor. Bilderna är starkt rastrerade där vissa delar av orginalfotot tycks ha utraderats. Bilden är överförd till plexiglas som hon sedan har målat på med oljefärg. Bilderna domineras av några enstaka färger som både tycks dölja och framhäva delar av fotografiet. Vad händer med bilden när man målar över vissa delar av den?
I ”Lager på lager, bild för bild” inspireras vi av Annika Elisabeth von Hausswolffs sätt att blanda upp det fotografiska uttrycket genom att addera andra konstnärliga tekniker och material. Vi frågar oss hur det påverkar upplevelsen av bilden? Vi utgår från utvalda bilder vi har samlat i vår Verkstad. Med hjälp av målarfärg, färgat cellofanpapper, pennor och sax förändrar vi den ursprungliga bilden. Hur blev det och har den nya bilden en titel? Workshoppen avslutas med en kort gemensam reflektion.
Tema 2: ”Ögonblicksbilder”
Från gymnasiet
Med hjälp av en kamera och en fotoskrivare skapar vi egna ögonblicksbilder i museets verkstad. Vi arbetar i grupp med små hjälpmedel – enkla iscensättningar och rekvisita i form av vardagliga föremål som vi hittar i verkstan. Vi använder oss av ett tillvägagångssätt som minner om äldre tiders polaroidkamera. Innan det amerikanske företaget Polaroid slutade att tillverka direktfilm år 2008, använde sig Annika Elisabeth von Hausswolff av just polaroidkameran i sin konstnärliga process som ett sätt att testa nya idéer gällande bland annat ljus och komposition.
Vårt fotograferande följs upp av reflektion och diskussion i grupp. Vad är det för bild vi har skapat och hur vill vi arbeta vidare med den? Här väger gruppen in i vilken kontext deras bild kan tänkas och önskas befinna sig i; är det i ett journalistiskt sammanhang, konstnärligt, som reklambild eller något helt annat? Du bestämmer! Utifrån de diskussioner gruppen har och vilka gemensamma val den gör arbetar gruppen vidare med fotografiet. Vi arbetar analogt och använder oss av olika typer av färgat papper och pennor, sax och lim.
I workshoppen ”Ögonblicksbilder” är det vi själva som skapar originalbilden – en bild som vi sedan arbetar vidare med och ger en ny kontext. Vi jobbar snabbt, enkelt och skissartat med fokus på reflektion. Workshoppen kan med fördel kopplas samman med de fördjupnings- och diskussionsfrågor som presenteras i ”Utan titel”.
Fördjupnings- och diskussionsfrågor att arbeta med i grupp: ”Utan titel”
Vilka bilder omges vi av? Hur och av vem/vilka skapas dessa bilder? Hur sprids dem och i vilken kontext visas de? Med utgångspunkt Annika Elisabeth von Hausswolff bildvärld möjliggörs även en bredare diskussion kring vad bild och fotografi är. von Hausswolff använder sig av både iscensatt och dokumentärt fotografi, redan existerande bilder samt att hon blandar upp det fotografiska mediet genom att föra in andra material och tekniker i sitt konstnärliga uttryck. Hur skiljer det sig och vad det finns för likheter mellan att agera som exempelvis journalist, konstnär, reklammakare och influenser i produktionen och spridandet av bilder? Diskutera vidare hur fotografiet förhåller sig till verkligheten.
Med avstamp från von Hausswolffs konstnärskap kan frågan fördjupas ytterligare genom att även inkludera frågor rörande censur, yttrandefrihet, propaganda, fake news, sociala medier etc. Hur då? Och går det att göra kopplingar till dagens Ryssland och kriget i Ukraina?