
Beate Wassermann, Från cykeln "Balans", 1997 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Beate Wassermann
Balansakter
25.9 2021 – 27.2 2022
Malmö
Beate Wassermann (1947-2018) föddes två år efter andra världskrigets slut och växte upp i efterkrigstidens Tyskland vilket präglade henne starkt. Hon började studera konst vid konstakademin i Berlin och fortsatte sedan vid konstakademin i Hamburg. Hon levde och var verksam i Hamburg-Altona och periodvis i Italien. Hennes kraftfulla, i stort sett abstrakta måleri, hämtar inspiration både ur det vardagliga, profana och ur det sakrala – två sfärer som hon aldrig uppfattade som motsatser.
Musiechefens presentation
Följ med när museichef Iris Müller-Westermann presenterar utställningen Balansakter med tyska konstnären Beate Wassermann, vars verk har visats i Tyskland och flera andra länder i Europa. Nu presenterar Moderna Museet Malmö konstnärskapet för första gången i Skandinavien. ”Balansakter” är dessutom konstnärens första retrospektiva utställning och ger en inblick i hur hennes bilder utvecklades ur tidigare bilder och hur teman modifierades och togs upp igen under hennes karriär.
Beate Wassermann utvecklade ett mycket eget måleri. I verken, ofta i stora format, förtätade hon det hon såg runt om kring sig till tecken eller symbolliknande former. Det är ett måleri som undersöker rollen som konstnär, människa, kvinna och mor – så som i det tidiga självporträttet ”Madonna von Altona” från 1979 där den höggravida konstnären står i en ljuskägla med penslar i håret likt en törnekrona och spetsiga, eleganta skor. Wassermanns måleri är väldigt fysiskt och relaterar i sina proportioner alltid till den egna kroppen.
Färg och form var besjälade energier för Beate Wassermann. Bilden var hennes både mentala och direkt kroppsliga dialogfält. När hon från mitten av 1990-talet började arbeta med glasfönster till kyrkor och andra officiella, storskaliga byggnader, blev hennes måleri friare och ljusnade mer och mer inifrån. Balansen mellan olika aspekter av tillvaron, former och färger, ljus och mörker, det nära och det som är långt borta, är centralt i Beate Wassermanns konst.
Beate Wassermanns verk har visats i Tyskland och flera andra länder i Europa. ”Balansakter” är konstnärens första retrospektiva utställning och ger en inblick i hur hennes bilder utvecklades ur tidigare bilder och hur teman modifierades och togs upp igen under hennes karriär. Wassermann uppfattade sig som en samlare som i vardagen hittade former och strukturer som hon på ett djupare plan kände igen. Måleri var för Beate Wassermann livlig kontemplation. Hon uppfattade sina bilder som liknelser av erfarenheter och målningarna blev för henne svaren på de egna frågorna.
Utställningen är ytterligare ett av Moderna Museet Malmös bidrag till att lyfta spännande och betydande kvinnliga konstnärer som hamnat i skymundan i en i konstvärld som länge dominerades av män. Vi är stolta över att vi år 2021, hundra år efter införandet av allmän rösträtt, kan presentera detta mångfacetterade konstnärskap.
Curator Iris Müller-Westermann
Utställningen visas i Turbinhallen
