Beate Wassermann, Installationsvy, 2021 Foto: Helene Toresdotter

Visningar och workshops för skolan

Skolprogrammet till utställningen ”Beate Wassermann – Balansakter” har tre teman. I dialog med utställningens olika konstverk försöker vi tillsammans utmana och tänka nytt under såväl visning som workshop.

Fokus i våra skolprogram ligger alltid på att upptäcka, reflektera, skapa och experimentera på en nivå som passar just er. Skolprogrammet är öppet att bokas för alla åldrar – utifrån gruppens förutsättningar anpassar vi språk samt utformar uppgifterna och visningen utifrån era behov. Varmt välkomna!

Skolprogrammet är tänkt att inspirera och ge idéer till hur du som pedagog kan arbeta med utställningen inom ramen för något av skolans ämnen på ett kreativt och givande sätt. Här får du mer information om utställningens bakomliggande tankar och idéer, samt verktyg för att kunna förmedla det vidare till dina elever och arbeta med dem utifrån konstverken.

Skolprogram Beate Wassermann – Balansakter

Tema 1: LJUS OCH MÖRKER

Från förskolan och uppåt

Beate Wassermann arbetade ofta med spelet mellan ljus och mörker i sina bilder. I målningar som ”Utan titel” (O.T, 1993), täcker hon näst intill hela ytan med en färg, men lämnar mindre öppningar som blir som små fönster där ljuset strålar igenom. I andra verk, som ”Så kallade kvadrater” (Sogenannte Quadrate, 1995), bildar hon något som liknar ett fönster med en ljus silverfärgad yta omgärdad av ett mörkare parti som kontrasterar. Wassermann inspirerades här av föremål i sin uppväxt och omgivning; silverfärgade chokladpapper, rispappersblad och liknande.

Hon arbetade med olika material och tekniker, bland annat med att måla och bränna färgade ytor på glas. I utställningen ser vi exempel på glasverk där den silvriga fyrkanten återkommer. Hon skapade också platsspecifika verk på stora fönster i kyrkor, skolor och andra offentliga byggnader.

Vi inspireras av dessa verk och skapar våra egna fönster i Verkstan! Hur ser ditt fönster ut? Vad ser du genom det? Är något långt borta, eller nära? Är det mörkt eller ljust? Är det genomskinligt eller täckande och kompakt? I Verkstan kan du skapa fönster i transparent plast eller på papper. Vi använder färgad plast eller silkespapper som du klistrar på plastark eller genom att måla på plastarket. Du kan också måla eller klistra på papper, helt beroende på vilket uttryck du inspireras av.

Målning med vit kvadrat mot mörk blå bakgrund
Beate Wassermann, Sogenannte Quadrate, 1995 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Tema 2: STORA STJÄRNBILDER

Från förskoleklass och uppåt

Wassermann arbetade ofta i serier. En av dessa serier kallas ”Stjärnbilder”. Här inspirerades hon av vykort av stjärnformationer från ett planetarium och valde ut stjärnbilder som hon tyckte sa något om människor som stod henne nära. Hur relaterar vi som människor till kosmos, rymden och universum?

Det är vi människor som har gett namn åt tecken, stjärnor och planeter. Vissa av stjärnbilderna benämndes redan för flera tusen år sedan. Kanske för att människan alltid haft svårt att greppa allt det stora som finns runt omkring oss ifall vi inte skapar en relation till det?

En stjärnbild är en slags figur som vi ser genom att dra linjer mellan stjärnorna på himlen. Precis som i pysselböcker där vi följer punkter och det till slut blir en figur! Vilka stjärnbilder har du sett och kan namnet på? Om du skulle hitta på en egen stjärnbild, hur skulle den se ut? Vad skulle den heta? I Verkstan får du måla och hitta på. Vi målar stort på staffli och kopplar samtidigt tekniken till Beate Wassermanns fysiska måleri där hon målade med stora rörelser med hela kroppen.

Målning i gult med blå former
Beate Wassermann, Sternbild IV, 1996 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Tema 3: IDENTITET OCH SYMBOLER – UTTRYCK DITT JAG GENOM SJÄLVPORTRÄTT

 Från årskurs 6 och uppåt

Beate Wassermann målade självporträttet ”Madonna från Altona” (Madonna von Altona, 1979) där hon står i något som liknar strålkastarljus, med en törnekrona av penslar. Hennes graviditet skymtar samtidigt som hon bär pumps/spetsiga högklackade skor. Hon framställer sig som en blandning av harlekin och martyr. Verket var väldigt viktigt för Wassermann och väcker frågor som: Hur vill omvärlden att en kvinna ska se ut och uppträda, när huvudsaken och själva ”kronan på verket” för Wassermann kanske snarare är konstnärskapet?

Wassermann var verksam under en period då det var mycket svårt för kvinnor att bli sedda och accepterade som konstnärer. Hon förmedlar här en bild av hur det är att befinna sig i den situationen. Genom sitt konstnärskap undersöker hon sig själv och omgivningen genom roller, tecken och symboler. I det här självporträttet genom rollen som konstnär, kvinna och mor.

I ett av sina tidigaste verk ”Andy Warhol med barn” (Andy mit Kind, 1969) skildrar hon konstnärskollegan Andy Warhol med ett barn i famnen som har en klocka på armen. Dessa symboler kan ses som att Andy Warhol genom sitt nyskapande konstnärskap bär framtiden, utvecklingen, i form av barnet i sin famn.

Hur skulle du själv vilja framträda i ett porträtt? Vilka attribut är din ”krona”, dina symboler? Skulle du välja att ta med andra symboler i bilden, kanske något som representerar hur du tror att andra ser dig? Finns det några attribut, bilder, symboler du skulle vilja skildra dig genom? Finns det associationsbegrepp som går att visualisera, kanske rentav ta tillbaka, för hur andra ser på dig som en del av en viss grupp? Blir bilden utopisk, dystopisk, samhällskritisk eller ett hyllande? Vi leker med identitet och uttryck i denna övning, genom måleri och/eller collageteknik gör vi ett självporträtt!

Målning med ljus gestalt mot mörk bakgrund
Beate Wassermann, Madonna von Altona, 1979 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Fördjupnings- och diskussionsfrågor att arbeta med i grupp

För årskurs 9 och gymnasiet

Verket ”Madonna från Altona” målade Beate Wassermann när hon var mycket ung i slutet av 1970-talet. Den perioden brukar räknas till andra vågens feminism och frågor om jämställdhet var viktiga då, inte bara för konstnären, utan på många håll i världen.

Jämställdhet är såklart fortfarande en aktuell fråga, men vilken fråga tycker just du är viktig, eller viktigast i vårt samhälle idag? Vi människor bär på många olika identiteter. I det här verket kan vi reducera Beate Wassermanns uttryckta identiteter till kämpande konstnär, kvinna och mor i en mansdominerad konstvärld.

Hur påverkar det dig vilken grupptillhörighet du har i det du gör eller vill göra? Skiljer det sig i olika sammanhäng vilken identitet som kommer i fokus? Har du något behov av att uttrycka dina känslor och åsikter i dessa frågor på något vis och i sådana fall på vilket sätt? Vilket medium lämpar sig bäst för dig? Ibland sätter omvärlden en identitet på oss som vi själva inte helt identifierar oss med. Kan du komma på något exempel och i vilka sammanhang det kan ske? Fundera på hur, varför, när och hur det känns.

Mer om utställningen