Abstrakt målning i rött, gult, vitt

Beate Wassermann, Från cykeln "Balans", 1997 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Beate Wassermann

Balansakter

25.9 2021 – 27.2 2022

Malmö

Med ”Balansakter” visas den tyska konstnären Beate Wassermann för första gången i Skandinavien. Utställningen, som omfattar verk från fem decennier, ger möjlighet att upptäcka olika aspekter av Beate Wassermanns unika måleri.

Beate Wassermann (1947-2018) föddes två år efter andra världskrigets slut och växte upp i efterkrigstidens Tyskland vilket präglade henne starkt. Hon började studera konst vid konstakademin i Berlin och fortsatte sedan vid konstakademin i Hamburg. Hon levde och var verksam i Hamburg-Altona och periodvis i Italien. Hennes kraftfulla, i stort sett abstrakta måleri, hämtar inspiration både ur det vardagliga, profana och ur det sakrala – två sfärer som hon aldrig uppfattade som motsatser.

Musiechefens presentation

Följ med när museichef Iris Müller-Westermann presenterar utställningen Balansakter med tyska konstnären Beate Wassermann, vars verk har visats i Tyskland och flera andra länder i Europa. Nu presenterar Moderna Museet Malmö konstnärskapet för första gången i Skandinavien. ”Balansakter” är dessutom konstnärens första retrospektiva utställning och ger en inblick i hur hennes bilder utvecklades ur tidigare bilder och hur teman modifierades och togs upp igen under hennes karriär.

Beate Wassermann utvecklade ett mycket eget måleri. I verken, ofta i stora format, förtätade hon det hon såg runt om kring sig till tecken eller symbolliknande former. Det är ett måleri som undersöker rollen som konstnär, människa, kvinna och mor – så som i det tidiga självporträttet ”Madonna von Altona” från 1979 där den höggravida konstnären står i en ljuskägla med penslar i håret likt en törnekrona och spetsiga, eleganta skor. Wassermanns måleri är väldigt fysiskt och relaterar i sina proportioner alltid till den egna kroppen.

Färg och form var besjälade energier för Beate Wassermann. Bilden var hennes både mentala och direkt kroppsliga dialogfält. När hon från mitten av 1990-talet började arbeta med glasfönster till kyrkor och andra officiella, storskaliga byggnader, blev hennes måleri friare och ljusnade mer och mer inifrån. Balansen mellan olika aspekter av tillvaron, former och färger, ljus och mörker, det nära och det som är långt borta, är centralt i Beate Wassermanns konst.

Beate Wassermanns verk har visats i Tyskland och flera andra länder i Europa. ”Balansakter” är konstnärens första retrospektiva utställning och ger en inblick i hur hennes bilder utvecklades ur tidigare bilder och hur teman modifierades och togs upp igen under hennes karriär. Wassermann uppfattade sig som en samlare som i vardagen hittade former och strukturer som hon på ett djupare plan kände igen. Måleri var för Beate Wassermann livlig kontemplation. Hon uppfattade sina bilder som liknelser av erfarenheter och målningarna blev för henne svaren på de egna frågorna.

Utställningen är ytterligare ett av Moderna Museet Malmös bidrag till att lyfta spännande och betydande kvinnliga konstnärer som hamnat i skymundan i en i konstvärld som länge dominerades av män. Vi är stolta över att vi år 2021, hundra år efter införandet av allmän rösträtt, kan presentera detta mångfacetterade konstnärskap.

Curator Iris Müller-Westermann

Utställningen visas i Turbinhallen

Karta över Moderna Museet Malmö, Turbinhallen markerad
Karta över Moderna Museet Malmö

Bilder

Målning i gult med blå former
Beate Wassermann, Sternbild IV, 1996 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Mångfärgad abstrakt målning
Beate Wassermann, Stadtplan von Ragusa, 2003 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Abstrakt mångfärgad målning
Beate Wassermann, Sorbolongo, 2001 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Målning med vit kvadrat mot mörk blå bakgrund
Beate Wassermann, Sogenannte Quadrate, 1995 Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Mer om utställningen