
Installationsvy, 2024 Foto: Helene Toresdotter
Skolprogram
Ni kan välja att boka enbart en visning eller visning med workshop. Våra olika teman anpassas efter ert val. Vårt arbete är processinriktat vilket innebär att samtalen och problemlösningarna är viktigare än slutresultatet.
Läs gärna mer om vår Konstpedagogiska vision.
BOKA DITT BESÖK
Läs mer om priser, gruppstorlekar och boka ert besök via vårt bokningsformulär.
För frågor om upplägg och innehåll kontakta konstpedagog Sofia Djerf via mail. Du kan också beställa en pdf med lärarhandledning och skolprogram.
KONTAKT BOKNINGEN
08-5202 3501
(tisdag–fredag 10–12)
Kontakta bokningen via e-post: bokning.malmo@modernamuseet.se


Det som är för smärtsamt och svårt att berätta om i ord kan istället gestaltas i konsten. ”Oläkt” skildrar personliga upplevelser av stora samhälleliga förändringar. Utställningen är inte historiskt redovisande utan handlar snarare om ett poetiskt beskrivande. I konstverken möter vi personliga minnen och reflektioner, känslor av hopp, förvirring och förtvivlan.
Medverkande konstnärer
Asim Abdulaziz, Aya Albarghathy, Muhammad Ali, Héla Ammar, Marwa al-Sabouni, Selim Ben Sheikh, Shady Elnoshokaty, Safaa Erruas, Hadia Gana, Khaled Hafez, Diana Jabi, Mouna Jemal Siala, Rachid Koraichi, Moataz Nasr, Adrian Paci, Mario Rizzi och Fethi Sahraoui.
Konstnärerna som presenteras är huvudsakligen baserade i Algeriet, Egypten, Jemen, Libyen, Marocko, Syrien och Tunisien, men också i Albanien, Italien, Rumänien och Sverige.
Arabiska våren
Arabiska våren var en serie av stora folkliga uppror mot myndigheterna i Mellan-östern och norra Afrika. Upproren började i Tunisien 2010 och spred sig successivt till andra länder mycket tack vare sociala medier. Utvecklingen såg olika ut från land till land men en gemensam faktor var folkets kamp för demokrati, mänskliga rättigheter och bättre levnadsvillkor.
Berörda länder var bland andra Tunisien, Egypten, Jemen, Libyen, Syrien, Algeriet och Bahrain. Termen ”Arabiska våren” myntades i västvärlden och är kritiserad för att vara missvisande. Det var inte bara araber som deltog i upproren, även berber och kurder. ”Våren” antyder en begränsad period och för tankarna till något vackert när upproren i själva verket var våldsamma och blodiga konflikter som i vissa länder resulterade i inbördeskrig.
Skolprogram
Skolprogrammet riktar sig till er som arbetar med barn och unga i grundskolan och på gymnasiet. Skolprogrammet ska kunna användas såväl inför besöket på museet, som i ett vidare arbete efteråt i klassrummet. Det är utformat med läroplanen i åtanke och kan kopplas till, förutom bild, flera olika ämnen som svenska och historia. Vi har tagit fram tre olika teman kopplade till den aktuella utställningen och förslag på åldersnivåer.
TEMA 1: Monokroma berättelser
Rekommenderas från förskoleklass upp till gymnasiet
• Detta tema undersöker konstens och bildens betydelse i berättandet samt hur val av material påverkar narrativet.
• Läroplanen: kan knytas till ämnena bild, svenska, samhällskunskap i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (2022).
I Verkstan testar vi att göra konst med samma teknik och material som Khaled Hafez. Med återbrukade, enkla material och en monokrom färgskala berättar vi en historia. Vi undersöker vad som händer när både färgskala och bildspråk begränsas. Blir berättelsen tydligare när den är monokrom? Vad träder fram när färgerna träder tillbaka? Hur kan enkla, urklippta pappersformer berätta om något komplicerat? Vad är ett narrativ och kan humor vara till hjälp?
Eleverna arbetar med individuella delar av en gemensam berättelse. I slutet av workshopen sätter vi upp vårt arbete på väggen och delar med oss av tankar och reflektioner. Har vi skapat en berättelse, en tidslinje eller tankekarta?

I utställningen möter vi personliga upplevelser och minnen som berättas med konsten som gemensamt språk. Kanske är det lättare att uttrycka sig med konst än med ord när man vill berätta om något komplicerat eller smärtsamt?
Flera av verken i utställningen består av enkla, vardagliga material och en begränsad, ibland helt monokrom, färgskala. Safaa Erraus har till exempel skapat konstverket Flags som består av 22 vita flaggor som hänger taket. Flag-gornas motiv består av vita pärlor broderade med vit tråd på vitt papper. Det monokroma ger en avskalad och bräcklig känsla. Konstnären kallar det ”avsaknadens poesi” och vill uttrycka känslan av besvikelse. Flaggorna representerar de 22 nationer som är medlemmar i det s.k. Arabförbundet som kritiserats för inre konflikt och passivitet.
Konstverket Military Industrial Complex består av återbrukade, upphittade material som kartong, förpackningar och kaffefilter. Khaled Hafez har skapat en slags samtida hieroglyfer, en collage-berättelse som sträcker sig över två väggar i utställningen. Konst-verket skildrar ökad militarisering och krig i världen men har samtidigt en humoristisk ton. Khaled använde tidigare massor av färg i sina konstverk men efter en svår period i sitt liv gick han över till en begränsad, nästan monokrom färgskala och hittade på så sätt tillbaka till inspirationen.
TEMA 2: Minnet av en plats
Rekommenderas från förskoleklass upp till gymnasiet
• I det här temat undersöker vi hur en karta kan se ut. Vi reflekterar över ge-staltning, skala och materialval.
• Läroplanen: kan knytas till ämnena bild, samhällskunskap och geografi i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (2022).
I Verkstan arbetar vi med individuella minneskartor. Minns du någon speciell plats? Kanske din mormors kök, vägen till din gamla skola, torget där du bodde förut eller en plats i en dröm? Vi fokuserar på hur en idé kan förverkligas och diskuterar samtidigt vad en karta kan berätta och vilka detaljer som är viktiga.

Hur kan man bevara minnet av en plats? Hur påverkas människor av hur en stad är utformad? Vem har tillgång till ”det offentliga rummet”? I utställningen finns det flera konstverk som berör staden som plats, stadsplanering, rörelsefrihet och bevarandet av förstörda platser.
Diana Jabi bevarar minnet av gamla staden i Damaskus, Syrien, genom broderade kartor av stadsdelen. Hon flydde från staden under kriget och saknar det som var hennes hem. Genom detaljerade broderier reflekterar hon över vad det innebär att förlora sitt hem och hur platsen kan hållas levande i tanken. Kartorna ser nästan ut som ett kroppsligt organ och blir på sätt och vis som en del av hennes kropp.
Med utgångspunkt i sin personliga erfarenhet av att bo i den krigshärjade staden Homs i Syrien, skildrar Marwa Al-Sabouni den omfattande förstörelsen av staden. I egenskap av arkitekt beskriver hon även hur stadsplanering påverkar ett samhälle och människorna som bor där. Till exempel behövs offentliga platser som är utformade så att människor möts och får kontakt med varandra, oavsett samhällsklass, etnisk bakgrund, ålder och kön. Bristen på sådana platser, och korruption i stadsplaneringen, spädde på konflikterna i Homs. Marwa Al-Sabouni har utformat ett förslag på hur delar av Homs kan byggas upp igen, utifrån stadsplanering där sociala aspekter står i centrum.
TEMA 3: Speglande ornament & typografiska former
Rekommenderas från förskoleklass upp till gymnasiet
• I det här temat fokuserar vi på samarbete, komposition och uttryck.
• Läroplanen: kan knytas till ämnena bild, historia och samhällskunskap i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (2022).
I Verkstan samarbetar yngre årskurser två och två med att skapa ”speglande ornament” utifrån känslor. Workshopen avrundas med att vi tillsammans tittar på det vi har gjort och diskuterar den konstnärliga processen. Vilka uttryck och budskap har vi skapat och varför?
Äldre årskurser experimenterar med bildskrift och skapar en gemensam uppsättning tecken, ett slags typsnitt. Vi undersöker övergången mellan mönster och skrift, effekten av handens rörelse och letar oss fram till typografiska former. Vi avslutar med att sätta upp våra tecken på väggen och diskuterar abstraktionsnivå, uttryck och den konstnärliga processen.

I traditionell islamisk kultur är ornament och kalligrafi framträdande formspråk, både när det gäller arkitektur, hantverk och konst. Det är en del av kulturarvet. Ofta fylls hela ytor av upprepade mönster som nästan känns oändliga. Det kan vara geometriska sammanflätade mönster, växtformer – så kallade arabesker – eller texter skrivna med kalligrafi.
I utställningen kan vi se både ornament och kalligrafi i olika skepnad och med olika berättelser. På alla glasade dörrar och fönster i utställningssalen finns ett ornament skapat av den tunisiske konstnären Selim Ben Cheikh. Först ser det ut som ett dekorativt mönster som upprepar sig över ytan, men vid en närmare titt visar sig dock de virvlande arabeskerna vara gjorda av taggtråd, som om de hotar att splittra, utesluta och isolera, snarare än förena.
Under promenader i Kairos gamla stad lade konstnären Moataz Nasr märkte till att historiska platser och konstföremål förstördes och plundrades. Genom sina ornament skapade av tändstickor visar konstnären sin kärlek till staden och sin oro för att viktiga delar av kulturarvet ska gå förlorat. Tändstickorna påminner oss om hur skört och lättantändligt ett kulturarv är.
Shady Elnoshokaty arbetar med en slags låtsaskalligrafi i sina teckningar. I bilderna ser vi rum, nästan som scener från en teater, inpressade i rutsystem och inramade av ett påhittat skriftspråk inspirerat av arabisk kalligrafi och formen av råttor. Med teckningarna vill konstnären illustrera hur kvävande det känns att leva i ett samhälle med korruption och brist på mänskliga rättigheter.
Oläkt
Den internationella grupputställningen ”Oläkt” navigerar i kölvattnet efter upproren och revolutionerna som svepte över arabvärlden med …
Oläkt

Boka en visning
Företag, skolklass, förening, föräldragrupp eller en grupp vänner? Boka en guidad visning med en inspirerande och kunnig guide som berättar om …
Guidade visningar

Skolprogram
”Oläkt” är en internationell grupputställning med konstnärer från i huvudsak norra Afrika och Mellanöstern. Utställningen handlar …
Skolprogram
