Konstpedagogisk vision
Alla löser vi uppgifter på olika vis, och det är bra. Alla sätt är lika rätt och då det inte finns något som är fel kan man inte misslyckas. Viktigast är att man vågar försöka.
När vi betraktar och talar om varandras verk undviker vi värderande ord som fint, fult, snyggt och dåligt. Istället fokuserar vi på de tankar, reflektioner och idéer som lett fram till resultatet. Vi vill att den som arbetat i Verkstan ska ha fått med sig erfarenheten av att tänka medvetet kring den egna konstnärliga processen, ha fått göra egna kritiska tolkningar och kunnat dra egna slutsatser av sitt arbete.
Konstpedagogens roll är att skapa förutsättningarna för detta arbete och bidra med sin kunskap för att inspirera varje deltagare till att delta på sitt egna sätt i den kreativa processen.
Thomas Edison försökte 2000 gånger innan han lyckades skapa en fungerande glödlampa. Han fick kritik för att ha misslyckats så många gånger men han lär då ha svarat:
Jag misslyckades inte. Jag kom på 2000 sätt att inte skapa en glödlampa på.
Publicerad 18 april 2019 · Uppdaterad 24 juli 2020