foto av kvinna som står vid en gong

Moki Cherry i en musikworkshop på skola, 1973 ©️Cherry Archive, Estate of Moki Cherry Bildupphovsrätt 2023

Gallerihelgen på Moderna Museet

Upplev Malmös konstliv

22.9 2023 – 24.9 2023

Malmö

Gallerihelgen är en årlig konstfest som ger dig chansen att upptäcka Malmös rika konstscen – från konstinstitutioner till gallerier och tillfälliga initiativ. Vi deltar med bl a vernissage av utställningen ”Moki Cherry – En resa oändlig” under fredagen 22 september. Moderna Caféet med bar håller öppet hela fredagskvällen!

Öppningskvällen bjuder förutom på en visuellt allomfattande presentation av konstnären även på konserter där flera av musikerna har nära kopplingar till Moki Cherry.

På scen: Christer Bothén (donso n’goni och basklarinett), Mats Gustafsson (saxofon), Goran Kajfes (trumpet), Naima Karlsson (piano), Ana Ruíz (piano).

foto av två musiker vid flyglar
Live på Munchmuseet, Oslo, 2022 Foto: Med artisternas tillstånd

Duon Ana Ruiz och Naima Karlsson kopplades samman först 2021, när Naima studerade piano och improvisation med Ana Ruíz i Tepoztlán, Mexiko. De har uppträtt tillsammans som en duo och i ensembleuppträdanden på platser som Casa del Lago, Mexico City, Munchmuseet, Oslo och Barbican Centre, London.

Christer Bothén, en nyckelfigur på den skandinaviska kreativa musikscenen, träffade Don Cherry i början av 1970-talet. Bothén spelar donso ngoni, ett traditionellt maliinstrument. Kompletterar bandet är den svenske saxofonisten Mats Gustafsson och den kroatisk-svenske trumpetaren Goran Kajfeš, som båda har samarbetat med Dons barn: Neneh och Eagle-Eye Cherry.

kvinna som skrattar
Ana Ruiz foto: ©Ana Ruiz

Ana Ruíz (f. 1952) är en kompositör, pianist och pionjär inom jazz och improvisation i Mexiko. Hon startade Atrás del Cosmos, den första freejazzensemblen i Mexiko, tillsammans med sin man Henry West 1972, och 1977 bjöd de in Moki och Don Cherry till Mexico City för att undervisa i sina workshops om organisk musik och turnerade tillsammans under en sexmånadersperiod. Ana Ruiz blev student och samarbetspartner till Don Cherry och fortsätter än i dag att undervisa och spela sin musik med sina elever och samtida. Förutom många ensemble- och soloprojekt har hon arbetat som musikpedagog och kompositör för film och dans.

Naima Karlsson (f.1982) är musiker och bildkonstnär baserad i London och Sverige, hon är arkivarie och koordinator för Estate of Moki Cherry and Cherry Archive, och ingår i duon Exotic Sin med multiinstrumentalisten Kenichi Iwasa. Hennes huvudinstrument är piano, samt slagverk, vibrafon, orgel och keyboard. Naima har studerat Don Cherrys kompositioner och hans inställning till piano med sina farbröder, Eagle-Eye och David Ornette Cherry, och hos Ana Ruíz i Mexiko.

kvinna vid flygel
Naima Karlsson Foto: Anders Sune Berg
foto av två män som DJar
Emil Broomé och DJ Tias Foto: Privat

I museets café återförenas de forna skivbolagsvännerna Emil Broomé och DJ Tias bakom skivspelarna med ett eklektiskt set efter att en gång i tiden invigt museet.

Prisutdelning under kvällen

I samarbete med Konstnärsnämnden delas under kvällen myndighetens Stora musikstipendium ut till en aktiv och gränsöverskridande musikkonstnär med ett betydelsefullt konstnärskap, som tillför musikkonsten och publiken nya dimensioner och som inspirerar nya generationer av musikkonstnärer.