Program
Ta del av ett rikt utbud
19 maj – KONSTEN, KONSERVATORN, KROPPEN OCH KLIMATET
En konservator undersöker, vårdar och bevarar föremål, till exempel konst på museer. Att vara konservator är att, som få andra, ha access till och fysiskt hantera unika föremål. I sitt arbete måste konservatorn vara medveten om materialen som föremålen är gjorda av, deras konstruktion och tillstånd just nu. Men en konservator måste även ha en medvetenhet om sig själv i förhållande till tingen och vara väldigt medveten om den omgivande miljön.
Att fysiskt hantera föremål är en tyst kunskap som ”sitter i kroppen”, något som tar år att lära sig och kräver många timmars praktisk erfarenhet. De museets ting som Caroline Owman hanterat genom åren finns etablerade och samlade som muskelminnen i henne, förkroppsligade i rörelser, förnimmelser och fysiska upplevelser, mer eller mindre angenäma.
Caroline Owman kommer att berätta om konservatorns relationella arbete och om hur konsten, kroppen och klimatet är sammanflätade. I detta kommer hon även att engagera dig som besökare.
Caroline Owman är filosofie doktor i museologi. Hon disputerade hösten 2021 på avhandlingen ”Det meränmänskliga museet. Konservatorns bevarandepraktik som flyktlinje i modernitetens museum”. Owman är även utbildad konservator och har också arbetat som utställningsproducent, utställningsformgivare och curator.
26 och 27 februari – Ansamlingar del I
I ett nära samarbete med Moderna Museets konservatorer har konstnärsduon Gideonsson/Londré följt det förberedande arbetet med de verk som presenteras i utställningen. Bland annat har de intresserat sig för hur ett konstverk härbärgeras i kroppen genom den konserverande metoden, vilket öppnar upp för andra former av lagring och överföringar, där bevaringen blir något ständigt pågående. Förutom teckningar, som är sammansättningar av information från konservatorernas fysiska förnimmelser, består verket av en performance i tre olika delar där Gideonsson/Londré gradvis berör konservatorernas praktik som en kollektiv kropp.
Genom performanceverket Ansamlingar undersöker Gideonsson/Londré hur deras kroppar kan agera som behållare för en framtida förvaring av verken som ingår i utställningen Betingad rörelse.
21 och 22 maj – Ansamlingar del II
I denna performance kommer konstnärsduon med hjälp av olika metoder för memorering, inkorporera det bevarande arbetet som utförts av museets konservatorer. Ansamlingar del II är en fortsättning och utveckling av den första delen och ytterligare en fördjupning i hur ett material kan inkorporeras som en fysisk artefakt.
28 och 29 januari – Ansamlingar del III
I den tredje och avslutande performancen fortsätter ansamlandet av de resterande verken som visas i utställningen ”Betingad rörelse”. Gideonsson/Londré har i ett nära samarbete med museets konservatorer följt hur deras kroppar påverkats under den förberedande hanteringen av konsten. Hur dessa upplevelser härbärgeras i kroppen som en konserverande metod och öppnar upp för andra former av lagring och överföringar, där bevarandet blir något ständigt pågående. En undersökning av hur en kropp kan agera som behållare för en framtida förvaring av en samling.
Konstnärsduon Gideon/Londré arbetar för att hitta en gemensam kropp att producera kunskap och erfarenhet genom, som går bortom den individuella intentionen. Verken tar sig uttryck i performance, skulpturer och installationer där alternativa tidsuppfattningar och beteendemönster i nya sammansättningar av kroppar och språk utforskas.
Gideonsson/Londré bor och arbetar i Kallrör, Sverige, och tog en MFA från Kungliga Konsthögskolan 2014. De driver även Konstfrämjandet Jämtland tillsammans med Christina Langert och Ola Fransson.
20, 21 och 22 januari – Barnformen
Fyra dansare i 11-årsåldern gör en koreografi från 2007, ”Formen sa: gör” av Malin Elgán. Resultatet blir föreställningen ”Barnformen”, där rörelser har skiftat plats från de vuxna dansarna i det föregående verket till barnen i det nya.
Precis som sina vuxna föregångare växlar barnen mellan former och gester hämtade ur naturdokumentärer, spelfilmer och folkdans. ”Barnformen” är på så vis en förlängning av tidigare idéer om omfördelning av rörelser, rörelsefrihet, skifte av kontexter och friläggande av rörelsers betydelser. Samtidigt kan situationen liknas vid när barn provar vuxnas skor; obrydda om vad som passar eller inte placerar de sig själva i relation till världen.
Med stöd från Kulturrådet. Tack till Danscentrum Syd och Dansstationen
Malin Elgán är koreograf och konstnär, baserad i Stockholm och internationellt verksam. Elgán intresserar sig för konsten bortom det genre-specifika och opererar genom en expanderad koreografisk praktik – via diverse uttryck, format och media. Hon låter inte dansen begränsas till vissa rörelser och platser utan tar den ur sina gängse sammanhang för att möjliggöra nya betydelser. Hennes verk har spelats på scener såsom MDT, Dansens Hus och Kulturhuset i Stockholm. Likaså har hennes verk visats i konstsammanhang bland annat på Moderna Museet, Nationalmuseum och Bonniers Konsthall i Stockholm samt på Göteborgs konsthall, Nasjonalmuseet och Kunstnernes Hus i Oslo, Poppositions i Bryssel, Ausland i Berlin liksom på Museum of Contemporary Art i Zagreb. Senast aktuell med verket ”Läst till hälften”, i samarbete med MDT, i Picassoparken, Moderna Museet Stockholm juni 2022.