Målning med sittande barn

Siri Derkert, Didrik, 1935–36 Foto: Moderna Museet Bildupphovsrätt 2021

15.6 2021

Skapa hemma – ”Den otroliga verkligheten”

Nu har vi tagit fram en ny uppgift i vår serie ”Skapa hemma” – denna gång med inspiration från konstnärer som visas i vår pågående utställning ”Mannen med det blå ansiktet”. Låt dig inspireras och skapa dina egna bilder!

Vad ser du genom ditt fönster? En gata full av liv, en duva som sitter på en gren eller kanske en bit av himlen? Såhär sa konstnären Siri Derkert om det hon såg runtomkring sig, det hon kallade ”den otroliga verkligheten”:

”Jag ser ut genom mitt fönster. En blekgul björk – svarta grenar, en grågrön tall – solen sitter lågt – långa skuggor över gräsplanen – några blåskimrande skator svinga sig ner – upp igen i träden.  Småfåglar flyga fram och åter, lysande klarblå eller skära fläckar mot bakgrunden. Jag vänder mig inåt rummet – en flicka läser läxor – solstrimmor – ljusdunkel – en lysande grön fönsterruta – eller jag går ut på vägen. Överallt livet själv. Och så upplevelsen i oss själva – av det.”

Om du, så som konstnären Siri Derkert beskriver att hon gör, skulle blicka tillbaka inåt rummet, vad skulle du få syn på då? Ett småsyskon, en obäddad säng eller något helt annat?

Se dig omkring och låt det som finns nära dig vara motiv i din bild av verkligheten, eller ”den otroliga verkligheten” som konstnären Siri Derkert sade. Precis som hennes kompis, konstnären Vera Nilsson, inspirerades hon av livet i vardagen när hon målade. Ett vardagsliv som var fullt av barn, saker att fixa i hemmet, lek, vila och konst!

Färgerna är ibland oväntade och konturerna lite skeva i både Siri Derkerts och Vera Nilssons bilder. De målade verkligheten så som den kändes, snarare än såg ut. I den här uppgiften; ”Den otroliga verkligheten” får du skapa bilder från din egen vardag. Det kan vara en bild från minnet eller något du ser här och nu.

Använd det material som du har hemma! Tuschpennor, vattenfärg, kritor, färgpennor eller…

Målning med barn som tittar ut genom ett fönster
Vera Nilsson, Sagor, 1933 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2021

Psst!…Om du vill, får du gärna ta en bild av dina egna målningar och teckningar och lägga ut på Instagram eller Facebook! Tagga gärna med #modernamuseetmalmö