Närbild på ögon

Sidsel Meineche Hansen, End-used City, 2019 Credit: Clifford Sage

KHMxMMM

Föreläsningsserie

3.2 2022

Malmö

KHMxMMM är en föreläsningsserie som görs i samarbete mellan Konsthögskolan i Malmö och Moderna Museet Malmö.

Inom ramen för KHMxMMM presenteras ett brett föreläsningsprogram med internationellt verksamma konstnärer, teoretiker, skribenter och curatorer som knyter an till aktuella tematiker och utställningar. Föreläsningarna är öppna för allmänheten, och programmet och de inbjudna talarna presenteras kontinuerligt.

Fri entré!

Kommande program

3 februari kl 18: Sidsel Meineche Hansen – Pharmacopornographer 

Sidsel Meineche Hansens föreläsning kommer att fokusera på den kvinnliga avataren ’EVA v3.0’ som är en produkt som säljs online av TurboSquid, ett globalt företag som tillhandahåller 3D-modeller för datorspel och virtuell vuxenunderhållning. EVA v3.0-avataren är huvudpersonen i ett antal datorgenererade animations- och virtual reality-produktioner som Meineche Hansen gjort, bland annat: Seroquel® (2014); No right way 2 cum (2015) och DICKGIRL 3D(X) (2016). Avataren har också varit fokus för en del av konstnärens forskning om post-human sex inom läkemedels-, porr- och teknikindustrin. Som en del av presentationen kommer Meineche Hansen att screena och diskutera några av sina videoverk inom ramen för Paul B Preciados koncept om den ’farmakopornografiska’ samhällsmodellen. 

Sidsel Meineche Hansen bor och arbetar i London. Hennes arbete består bland annat av skulptur, teckning, träsnitt, dokumentärvideo samt CGI-animationer i VR. Separatutställningar i urval: Inner Child, Bergen Kunsthalle (2021); Welcome to End—used City, Chisenhale Gallery, London; An Artists Guide to Stop Being an Artist, SMK – The National Gallery of Denmark (2019); Real Doll Theatre, KW Institute for Contemporary Art, Berlin; End-user, Kunsthal Århus, Danmark; OVER, Index Stockholm, Sverige (2018); OVER, Ludlow 38, New York City (2017); No Right Way 2 Cum, Transmission Gallery, Glasgow; SECOND SEX WAR, Gasworks, London (båda 2016); ONE-self, Temporary Gallery & Kunstler House Bremen, Tyskland (2015); och INSIDER, CUBITT, London (2014). 

Dr. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung Foto: Alexander Steffens

12 april kl 17: Dr. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung

Dr. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (född 1977 i Yaoundé, Kamerun) har nyligen blivit utsedd till ny chef för Haus der Kulturen der Welt (HKW) i Berlin och tillträder tjänsten 1 januari 2023. Ndikung är curator, författare och biotekniker, och grundare och konstnärlig ledare för SAVVY Contemporary i Berlin. Han är konstnärlig ledare för sonsbeek20–24, en samtida konstutställning som äger rum vart fjärde år i Arnhem, Nederländerna. Ndikung var curator-at-large för Adam Szymczyks Documenta 14 i Aten, Grekland och Kassel, Tyskland, 2017, gästcurator för Dak’Art biennalen i Dakar, Senegal, 2018 och konstnärlig ledare för den tolfte Bamako Encounters fotografibiennal i Mali förra året.

Tillsammans med the Miracle Workers Collective curaterade Bonaventure Soh Bejeng Ndikung den finländska paviljongen på Venedigbiennalen 2019, och var gästprofessor i curatorsstudier och ljudkonst på Städelschule i Frankfurt. För närvarande är Ndiking professor i Spatial Strategies MA program på Weissensee Academy of Art i Berlin och är också den första mottagaren av OCAD University International Curators Residency fellowship i Toronto, 2020.

Händelser

Närbild på ögon
  • Föreläsning
  • På engelska

KHMxMMM: Sidsel Meineche Hansen