Person framför målningen av Hilma af Klint

Från serien 2 minuter om Hilma af Klint med förmedlingsintendent Susanne Lindblad, 2020 Foto: Cathrine Olsson/Moderna Museet

Smakprov från Hilma af Klint

Filmade visningar på två minuter

Få smakprov från utställningen ”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” i korta digitala visningar på två minuter. I nio olika filmer presenterar vi lika många verk. Tanken är att ge korta nedslag, små smakbitar från utställningen. Du får dessutom en hälsning från vår museichef Iris Müller-Westermann i en längre film och kreativa tips från vår Verkstad.

”Hilma af Klint – Konstnär, forskare, medium” förväntas bli en publiksuccé som lockar stora besökarskaror till museet. Vi möter upp det stora intresset genom att presentera en rad filmer med koppling till utställningen. Ta del av filmerna här nedan och på Moderna Museet Malmös Youtubekanal.

2 minuter om Hilma af Klint

Är du nyfiken på att lära dig mer om Hilma af Klint? Följ med i vår serie ”2 minuter om Hilma af Klint” där vår förmedlingsintendent Susanne Lindblad och våra konstpedagoger ger inblickar utifrån utvalda konstverk eller verksserier. Filmerna finns här nedan och på vår YouTubekanal.

Kreativa tips från vår Verkstad

Med utgångspunkt i utställningen presenterar vår konstpedagog Maria Westmar skapande övningar som vi hoppas kan inspirera till kreativitet hemma. Filmerna tar avstamp i utställningen utifrån tre olika teman som konkretiseras i Verkstan. Filmerna finns här nedan och på vår YouTubekanal.

Hälsning från museichefen

Museichef och curator Iris Müller-Westermann skickar en hälsning när hon står mitt  i utställningen, omgiven av verken ”De tio största”. Hon ger en bakgrund till och berättar om utställningen som hon så länge önskat kunna visa i Malmö och om det segertåg Hilma af Klint gjort över världen.

Mer om utställningen