foto med människor sittande på golv omgivna av broderier på väggarna

Moki Cherry, Don, Moki and Eagle-Eye Cherry, Atelier des Enfants, Workshop med barn med broderier av Moki, Centre Beaubourg, Paris, 1974 ©Cherry Archive, Estate of Moki Cherry Bildupphovsrätt 2023

Skolprogram

Moki Cherrys (1943–2009) färgstarka konst förenar textil, måleri, skulptur, mode och scenografi. Vardagslivet och konsten länkas samman – fodralet till ett musikinstrument är underlaget till en målning, väskor att packa i är bearbetade textila collage och i teckningar formuleras en livsåskådning med natu­ren i centrum. Konsten kunde vara del av konserter i Paris, Köpenhamn eller på den skånska landsbyg­den.

Skolprogram

Skolprogrammet riktar sig till er som arbetar med barn och unga i grundskolan och på gymnasiet. Skolprogrammet ska kunna användas såväl inför besöket på museet, som i ett vidare arbete efteråt i klassrummet. Det är utformat med läroplanen i åtanke och kan kopplas till, förutom bild, flera olika ämnen som svenska och historia. Vi har tagit fram tre olika teman kopplade till den aktuella utställningen och förslag på åldersnivåer.

textil bild på vägg
Moki Cherry, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Tema 1: BOOMBOOM, SWOOSH, RIING – Hur låter bilden?

Moki Cherry arbetade gränsöverskridande med sin konst. Tillsammans med sin man, jazzmusikern Don Cherry, skapade hon ett allkonstverk som förenade konsten, musiken och livet. Mokis stora bilder i textil var direkt kopplade till musiken. De användes som scendekor och som interaktiva pedagogiska verktyg på konsertscenen eller när de spelade musik tillsammans med skolklasser. Genom att peka på till exempel en spiral eller ett ord kunde publiken hänga med i musiken och vara delaktig.

I den här workshopen undersöker vi förhållandet mellan ljud, bild och ord. Hur låter egentligen en bild? Vilken rytm har den? Och hur gestaltar vi ljud visuellt? Hur blir linjerna, färgen och formen?

Vi reflekterar och experimenterar både visuellt och ljudskapande anpassat efter ålder.

installation med möbler och kläder
Moki Cherry, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Tema 2: Vardagslivet som konstverk

Moki Cherry sa ”scenen är hem, och hemmet är en scen”. Med det menade hon att hemmet och vardagslivet var en plats där konsten utspelade sig. Hon valde aktivt att inte separera sitt konstnärliga arbete från vardagssysslorna. Kvinnodebatten stormade på 1960-talet men de rådande könsrollerna innebar fortfarande att kvinnan förväntades ta hand om hem och barn. Hur kunde hon förverkliga sig själv och sin konst? Hon gör hemmet till sin konstnärliga strategi ”för att kunna överleva” som hon sa.

Utifrån den livsfilosofin genomsyrade hennes visuella uttryck livet, hemmet och vardagen. Hon målade mönster på instrument, sydde resväskor i form av textila collage och designade familjens kläder. I hemmet täckte hon möbler – skrivbord, stolar och hyllor – med tidningsbilder och skapade på så vis tredimensionella collage som blev en del av inredningen.


Vi testar att förvandla ett vardagsföremål
till exempel ett fodral, en mugg eller en porslinsfigur till ett konstverk. Med tidningsbilder och lim provar vi oss fram. Moki brukade lägga till budskap, små texter, i sina konstverk. Vad tycker du är ett viktigt budskap? Smyg in det!

Textil applikation med drake och text
Moki Cherry, Brown Rice, 1975 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Tema 3: Vad tror du?

I ett av rummen i utställningen ser vi Moki Cherrys spirituella sida. Hon var praktiserande buddhist under större delen av 1970-talet och buddhistisk filosofi var en influens under hela hennes liv. Hennes arbete inspirerades av konst- och kulturhistoria samt spirituella riktningar från både väster- och österländska traditioner. Hennes konstverk från den tiden är ett brokigt gestaltande med naivistiska inslag och symboler, befolkade av mänskliga och icke-mänskliga varelser.

I både text och bild gestaltar Moki sin livsfilosofi och vi möter spiritualism, holism och utopi. Orden och det kreativa skrivandet var alltid ett verktyg och en aktiv del av hennes konstnärskap.

Efter en guidad visning i utställningen reflekterar vi kring ett par utvalda konstverk och Mokis spirituella sida. Vi analyserar och uttrycker våra tankar. Samtalet övergår sedan i en kreativ skrivövning där vi i grupp skapar en samlad betraktelse i form av en ”oändlig dikt”. Utifrån mötet med konsten skriver var och en ner ord och tankar på en pappersremsa som till slut tejpas ihop och skapar en sluten cirkel – en resa oändlig, eller om man så vill en orm som biter sig i svansen. Vi arbetar skissartat, diskuterande och tillåter tankarna att flyga!

Mer om utställningen