svartvitt foto av stående kvinna

Moki Cherry, Moki Cherry i Stockholm Foto: Peder Björkegren Bildupphovsrätt 2023

Från Norrbotten till New York

Monika Marianne Karlsson föddes i Koler i Norrbotten och växte upp i Skåne. Hon flyttade till Stockholm 1962 för att studera mode och just arbetet med textilier är något av det hon är mest känd för även i dag under namnet Moki Cherry.

Efter avslutade studier i mode 1966 reste hon mycket tillsammans med sin man, jazzmusikern Don Cherry (USA, 1936–1995), och barnen. De bodde i Stockholm till slutet av 1968 och därefter på flera adresser i USA med ständiga resor till Europa och Turkiet. Inspirerad av resorna börjar hon också måla. De olika hemmen gestaltades med väggmålningar eller storskaliga teckningar som kunde ställas ut i ett annat sammanhang. I utställningen finns exempel från lägenheten i Gamla Stan i Stockholm.

Under sin tid i USA mötte de rasismen och segregationen på nära håll. Bland annat var omvärlden inte redo att acceptera dem som par på grund av att Moki var vit och Don svart vilket gjorde det svårt att hitta mer permanent boende. Men under två terminer vid Dartmouth College 1970 använde Don Cherry aktivt musiken som ett sätt att bryta segregationen i klassrummet. På helgerna öppnade paret Cherry också sitt hem i Vermont för studenterna, med Moki arbetade de med scenografi och kostym, och fick därmed möjlighet att umgås med varandra. Hösten 1970 flyttade familjen till Tågarp i norra Skåne och transformerade en före detta skola till sitt hem, men även till en samlingsplats för musik, teater, barnverksamhet och konst. Så småningom kom de att dela sin tid mellan Tågarp och New York, något som Moki fortsatte att göra under hela livet.

I slutet av 1977 skaffade paret Cherry ett boende i Long Island City, New York. Organic Music Theatre började luckras upp och Moki fokuserade på egna utställningar. Därefter delade de tiden mellan New York och Tågarp, vilket bland annat synliggörs i textilen Tågarp/NY (1977), som både innehåller det röda trähuset och stadens skyskrapor.

textil applikation i klara färger
Moki Cherry, Tågarp/NY (Fotoserie från Malibu beach), 1979 ©️Cherry Archive, Estate of Moki Cherry Bildupphovsrätt 2023

Mer om utställningen