Rosalie Sjöman, Titel saknas, 1865

För skolan

Skolprogram för Skrivet i ljus – tidig fotografi.

Fotoworkshoppar

Välkommen att boka fotoworkshoppar med utgångspunkt i utställningen för högstadie- och gymnasieelever. Workshopparna genomförs av Malmöbaserade konstnären Nanna Ylönen och erbjuds under oktober.

1. Från porträtt till selfies

Under workshopen diskuterar vi porträtt och vilka kopplingar som kan finnas till dagens fotokultur. Med utställningen Skrivet i ljus som utgångspunkt utforskar vi vårt sätt att använda och skapa bilder som vardagliga fenomen. Hur skiljer sig vår tids selfies från 1800-talets ”carte de visite”? Eller finns det mer gemensamt än vad man skulle tro? Hur kommunicerades identitet i fotografier då jämfört med i dag? Hur ändras bilden av sig själv om man blir fotad för ett porträtt jämfört med om man tar en selfie?

Under workshopen fotar vi spöklika porträtt med hjälp av lång slutartid. Workshopen Från porträtt till selfies ger en inblick i det förflutna och skapar kopplingar till nuet genom både dialog och skapande.

2. Spår av rörelser

Hur rör vi oss i ett museum och vilka spår lämnar vi efter oss? På vilka olika sätt kan vi röra oss i rummet och hur kan man skapa en dialog med andras rörelser? Under workshopen Spår av rörelser funderar vi kring frågor som berör det offentliga rummet: dess möjligheter och begränsningar.

I workshopen skapar vi bilder med hjälp av lång slutartid och vi prövar med att “måla med ljus” i Moderna Museets salar. Genom att skapa och fånga våra spår utforskar vi frågor om deltagande via rörelser i det offentliga rummet.

Skolprogram: Människan i bilden

Att avbilda personer – sig själv eller andra människor – är något som har förekommit genom hela konsthistorien. Med den nya fotografitekniken under 1800-talet kom även möjligheten att bli avporträtterad på ett sätt som tidigare bara hade erbjudits genom måleriet och andra bildkonster.

Vi börjar med en visning och arbetar sedan i Verkstan tillsammans. Välj  en av följande uppgifter vid bokning av verkstad/workshop:

1. Studiofotografi

Fotoworkshop, max 15 deltagare!
(Från åk 6-9, gymnasiet och vuxna)

Vi inspireras av Rosalie Sjömans och Carl Jacob Malmbergs studiofotografier av människor. I dessa iscensatta avbildningar används fondväggar, rekvisita och den avporträtterades kroppsspråk. Vissa av porträtten innehåller även rekvisita och särskilda kläder. Alla dessa ledtrådar berättar någotning för oss som betraktare!

Vi arbetar i Verkstan med digitalkameror och skapar porträtt med inspiration av vad vi sett och pratat om under den inledande visningen.

2. Porträtt då och nu

Workshop, max 25 deltagare
(Från åk 6-9, gymnasiet och vuxna)

Vi inleder med en visning av utställningen med fokus på de fotografiska porträtten. Med utgångspunkt i kopior av utvalda porträtt diskuterar vi gemensamt i mindre i grupper, skriver ner och skissar utifrån tankar som kommer fram. Avslutning med gemensam diskussion. Tillsammans med museets konstpedagog undersöker och diskuterar vi likheter och skillnader mellan dessa olika typer av porträtt, och knyter tankarna till vår egen tid.

Hur används fotot idag? Hur avporträtterar vi varandra och oss själva idag, och hur använder vi foton? Hur användes fotografier för 150 år sedan? Vad kan ni berätta om personen på bilden bara genom att titta på kroppsspråk, kläder, omgivning, ansiktsuttryck mm?

3. Drömska porträtt

Fotoworkshop, max 15 deltagare!
(Från åk 6-9, gymnasiet och vuxna)

Vi utgår från Julia Margaret Camerons porträtt och inspireras av deras speciella, suddiga uttryck som skapar en nästan drömsk känsla. Hur har Cameron arrangerat sina modeller? Hur använde hon ljus, vinklar, kläder och omgivningar? Hur upplever och tolkar gruppen hennes bilder, och varför?

Med digitala kameror och enkel ljussättning skapar vi egna porträtt eller självporträtt i Camerons anda.

4. Vem är det här?

Verkstad/workshop för max 25 deltagare (förskolegrupp: 15 st)
(Alla åldrar!)

Vi väljer varsitt porträtt som vi faller för från de vi sett tillsammans under visningen. I Verkstan inleder vi med en kort övning i bildanalys för att ta reda på vad vi ser och hur vi uppfattar vårt porträtt. Sedan låter vi fantasin få ta över och skapar egna berättelser med bild och/eller text om personen i bilden.

Vem är det? Vad heter hen? Hur såg personens liv ut? Vad hade hen för personlighet? Vi skapar fritt utifrån personen och våra frågor, och avslutar med att berätta för varandra. Vi funderar också tillsammans på vad som får oss att tolka bilder på olika sätt.

Skolprogram: Fantastiska farkoster mot okända platser

Max 25 deltagare (15 för förskolegrupper).
(Alla åldrar!)

År 1897 lyfte vätgasballongen Örnen från Svalbard med riktning norrut. Ombord fanns svenskarna Andrée, Frænkel och Strindberg som siktade på att bli de första människorna någonsin som nådde till Nordpolen.

Med sig i ballongkorgen hade man packat sådant som var viktiga för överlevnad såsom kläder, mat, tält, skidor och stormkök. Strindberg hade med sig sin stora kamera för att kunna dokumentera expeditionen. Förutom detta hade man även med sig 36 brevduvor, några lådor champagne, choklad, finkläder, konserverad ål, portvin, kaviar och ett helt uppslagsverk!

Efter att Örnen försvunnit ur sikte hörde ingen något mer från expeditionen, ballongen med männen var försvunna och ingen visste vad som skett. Mer än 30 år senare hittades resterna av expeditionen på Vitön, däribland en dagbok och en kamera. I dagboken fanns berättelsen om vad som hade hänt. I kameran fanns det film som man otroligt nog lyckades framkalla. Historien om polarexpeditionen och Strindbergs spännande fotografier är vårt fokus och inspiration.

I Verkstan arbetar vi vidare med egna expeditioner till okända platser (från fantasi och verklighet). Vi ritar kartor, planerar vår packning och designar fantastiska farkoster som ska ta oss dit. Vad ger du din farkost för namn? Vart vill du åka, och vad vill du bli först med att upptäcka?

Bokning

Här hittar du priser, kontaktuppgifter och bokar visningar.

Lärarhandledning

Skrivet i ljus – Lärarhandledning

Mer om utställningen