Warhol 1968
30.3 2019 – 8.9 2019
Malmö
Reaktionerna kring Vietnamkriget, mordet på Martin Luther King, Sovjetunionens invasion i Tjeckoslovakien, studentupproren och tenniskravallerna i Båstad – 1968 var ett laddat politiskt årtal. Det var också det år som Andy Warhols allra första egna museiutställning öppnade på Moderna Museet i Stockholm. På grund av det politiska vänsterklimat som rådde i Sverige, framförallt inom kulturen, förväntades utställningen bli utskälld som amerikansk propaganda. Istället kom åsikterna bland landets konstkritiker att gå isär.
Från att ha beskrivit den samtida populär- och massmediekulturen blev Warhol nu en del av den. Under 1970-talet är han New Yorks mest glamorösa kändis och blir synonym med klubben Studio 54 och han gör den första reklamkampanjen för det statligt ägda svenska varumärket Absolut Vodka. Han gör beställningsporträtt på kändisar och alla mindre kända personer som hade råd att betala dyrt för dem.
Liksom i Stockholm är utgångspunkten den legendariska utställningen 1968, men i Malmö kommer fokus i större utsträckning att ligga på årtalets politiska laddning och hur mordförsöket på Andy Warhol samma år delvis kom att förändra hans konstnärskap. Vid sidan av de klassiska verken från Moderna Museets samling, som den berömda ko-tapeten, Ten-Foot Flowers och Electric Chair, visas olika versioner av Brillo Boxes samt nya verk speciellt för utställningen i Malmö, bl a samtliga skivomslag som Andy Warhol har formgivit.
Curator: John Peter Nilsson
Utställningen visas på Moderna Museet i Stockholm 15 september 2018–17 februari 2019 och på Moderna Museet Malmö 30 mars–8 september 2019.
Läs mer om utställningen i Stockholm: Warhol 1968