Group 2
Andy Warhol framför Brillo Boxes

Andy Warhol Foto: Lasse Olsson/Pressens bild

Warhol 1968

15.9 2018 – 17.2 2019

Visste du att Andy Warhols första egna museiutställning ägde rum 1968 på Moderna Museet i Stockholm? Den förväntades bli utskälld som amerikansk propaganda – men reaktionerna gick isär. ”Warhol 1968” är en utställning om den tidigare utställningen. Det är också en utställning som förklarar komplexiteten i Warhols konstnärskap utifrån brytpunkten 1968.

Tiden innan 1968 präglades Andy Warhol av både fascination och avsmak för massmedie- och varusamhället. Genom sin bakgrund inom reklamvärlden förstod Warhol samhällets kommersiella mekanismer, något som han monotont och till synes likgiltigt kom att spegla i sitt konstnärskap.

1968 var ett laddat år inom politiken och kulturen i Sverige och världen. Det var också ett dramatiskt år för Warhol och bara några månader efter avslutad utställning i Stockholm utsattes han för ett mordförsök. Efteråt skulle han komma att röra sig i delvis nya banor. Warhol blev en mer kommersiellt beräknande konstnär och gjorde sin signatur till ett varumärke som kunde användas i en rad olika medier.

Återblickar från 1968
I utställningen ”Warhol 1968” blickar vi tillbaka till utställningen från 1968 med hjälp av den numera berömda ko-tapeten, väggfotografier från utställningen, citat och recensioner som ställs mot verk från museets samling, till exempel: Marilyn Monroe in Black and White (1962), Brillo Boxes (1964), Chelsea Girls (1966), Ten-Foot Flowers (1967), Electric Chair (1967) samt Mao (1973) och Body Builder (Hands on Hip) (1982–1987).

Reaktionerna gick isär

På grund av det politiska vänsterklimatet som rådde 1968 förväntades utställningen ”Andy Warhol” att kritiseras som amerikansk propaganda. Istället kom åsikterna bland landets konstkritiker att gå isär.

I Aftonbladet skrev konstkritikern Bengt Olvång: ”Vi tycker bättre om Oldenburg med hans naiva glädje över plastföremål och hans generösa värme gentemot människor och deras lekar i detta tingsamhälle. Vi känner sympati för Rosenqvist som i senaste numret av Studio International bekänner sig till ’a social realism in blue’. Men vi kan inte förneka Warhol hans plats som intensiv, desillusionerad sanningssökare.”

I Dagens Nyheter var konstkritikern Ulf Linde betydligt mer kritisk: ”På samma sätt som ett ord förlorar sin mening när det upprepas tillräckligt länge förlorar hans bilder så småningom all den ansats till mening som fanns där från början. Kvar blir bara ’ytan’.”

Original och kopia

I ”Warhol 1968” kan du se de olika versionerna av Warhols Brillo Boxes, vars tillkomster tydligt kopplar ihop tiden före och efter 1968. De förklarar också utvecklingen av Warhols konstnärskap och kan leda till diskussioner om vad som kan anses vara original eller kopia i konsten.

Curator: John Peter Nilsson

Utställningen visas på plan 2

Karta över Moderna Museet

Bilder

Elektriska stolen, akryl, screentryck på duk
Andy Warhol, Elektriska stolen, 1967 © Andy Warhol Foundation for the Visual Arts / ARS, New York / Bildupphovsrätt 2017
Marilyn in Black and White
Andy Warhol, Marilyn in Black and White, 1962 © Andy Warhol Foundation for the Visual Arts / ARS, New York / Bildupphovsrätt 2017