Group 2

Verkstad Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

För skolan

Vårt skolprogram är framtaget för alla åldrar, från förskola upp till vuxenutbildning, och utgår ifrån de teman som utställningen tar upp. Vi anpassar oss alltid efter elevernas ålder, era eventuella önskemål och behov.

Som pedagog kan du boka ett besök med en visning följt av verkstad eller workshop på ett av våra teman. Du kan givetvis också boka enbart en skolvisning av utställningen, och då behöver du inte välja tema. Om du som pedagog har egna tankar och idéer kring ert besök hjälper vi dig gärna med att skapa ett eget upplägg som passar just er.

 
Måste en vara “duktig” på att rita, måla eller skulptera för att kunna skapa? Inte i Verkstan på Moderna Museet Malmö. Vi arbetar alltid med fokus på den konstnärliga processen. Våra konstpedagogers mål är att uppmuntra eleverna till att våga experimentera med såväl tankar som med konstnärliga material utan att ha fokus på ett färdigt resultat. Läs gärna mer i vår konstpedagogiska vision.
 

Andy Warhol: Blommor, kossor och porträtt
(Alla åldrar)

Andy Warhol använde fotografier och silkscreen, en speciell tryckteknik, för att skapa många av sina mest kända bilder. Med silkscreen kunde han upprepa ett motiv i sina bilder många gånger om. Genom att upprepa bildas till sist ett slags mönster, som i “kotapeten” som pryder en hel vägg i utställningen. Warhol experimenterade också med olika kulörer och kombinationer av färger och han valde inte sällan starka, klara färger. Resultatet är bilder av en verklighet vi kan känna igen, men där variation av färger och upprepningar förändrat det ursprungliga, så som vi är vana att se det, till någonting annat.

Under en visning går vi på upptäcktsfärd i utställningen Warhol 1968 och undersöker tillsammans konstverk med rosa kossor, grön-lila filmstjärnor och enorma blommor i lila och mörkgrönt. Med enkla övningar testar vi hur grundläggande färglära fungerar, och hur Warhol använde sig av den när han skapade sina bilder. Här finns stort utrymme för diskussioner, frågor och gemensam dialog kring det vi ser och funderar på.

Efter visningen skapar vi tillsammans i Verkstan med inspiration av Warhols silkscreen-bilder. Eleverna får prova på några enkla tekniker för att skapa bilder som kan upprepas och bli till mönster. Vi testar också att använda kulörer som skapar starka kontraster när de sätts samman.

 

Utanför boxen: Brillo – kan vad som helst vara konst?
(Alla åldrar)

Brillo var ett varumärke som tillverkade löddrande stålull, en vardagsprodukt som gick att köpa i vanliga affärer. Det går kanske inte att komma längre bort ifrån den traditionella uppfattningen om vad som är konst än till förpackningar med tvålull. År 1964 lät Andy Warhol tillverka Brilloförpackningar i plywood med silkscreentryck. När Warhols första stora utställning öppnade på Moderna Museet i Stockholm 1968 visades en stor mängd Brillo-boxar upp – några var gjorda av trä, men de flesta av dem var tomma förpackningar tillverkade av kartong och beställda direkt från Brillo. Vi diskuterar frågor som; Kan vad som helst vara konst? Vad är kopia och vad är original? Spelar det någon roll? Och, om det gör det, varför är det så?

Under en visning av utställningen Warhol 1968 får vi ta del av den fascinerande historien om Andy Warhol och Brillo-boxarna. Det är en berättelse som fortsätter långt efter Andy Warhols egen död. Varför valde Warhol att masstillverka egna kopior av tvålullsförpackningar och presentera dem som konst? Vad ville han berätta eller sätta fingret på?

Tillsammans funderar vi på vad Brillo-boxarna berättar om dåtidens samhälle, och vad de kan säga om oss, om konstbegreppet och om samhället idag. Vem bestämmer egentligen vad som är konst eller inte? Konstnären, museerna, besökarna, media, ingen eller alla? Kan precis vad som helst bli ett konstverk? Efter visningen fortsätter vi inne i Verkstan där vi diskuterar vidare och experimenterar med lekfulla metoder på temat “Vad är konst?”. Upplägget anpassar vi för gruppens ålder och nivå.

Samhället enligt Warhol: Reklam, massmedia och superstars
(Åk 6–9, gymnasiet och vuxenutbildning)

Vad kan en konstnärs arbete säga oss om det samhälle konstnären lever/levde i? Andy Warhol var en del av dåtidens USA. Samtidigt, med en uppväxt i en familj från dagens Slovakien i Europa, betraktade han samhället runtom sig från ett utifrånperspektiv. Han kände sig annorlunda på flera sätt, som att han inte passade in i de olika ideal och normer som samhället skapat och återskapat. Som både deltagare i och åskådare av 1960-talets USA där kommersialism, framväxten av massmedia, stora politiska händelser och avgudandet av superstjärnor alltmer började dominera, utvecklade Warhol genom sitt konstnärskap även rollen som kritiker.

I sina avbildningar av Marilyn Monroe upprepar och reproducerar Warhol den tidens största superstar Marilyn Monroe gång på gång. Marilyns leende ansikte upprepas tills det nästan blir till en logotyp eller massproducerad stämpel. Vad kan Warhols mer politiska verk, som det färgglada “porträttet” av den elektriska stolen, serien av bilder från dödsskjutningen av president Kennedy och porträttet av diktatorn Mao Zedong, säga oss om Warhols samtid? Hur kan Andy Warhols konst visa hur han som konstnär förhöll sig samhällskritiskt till sin vardag i 1960–70-talens USA? Vilka paralleller kan vi dra till oss själva och vår egen tid?

Under en visning av utställningen Warhol 1968 upptäcker vi Warhols bildvärld och diskuterar frågor som dessa. I Verkstan skapar vi vidare tillsammans i en workshop om samhälle, konst, reklam, kändisskap och politik då och nu.

Mer om utställningen