Group 2
A Few Hours after the Revolution. Neonskylt efter grafitti i Istanbul. Ordet devrim – revolution – skrivet av oppositionella och därefter manipulerat till oläslighet av regimtrogna.

Aslı Çavuşoğlu, A Few Hours after the Revolution, 2011 Neonskylt efter graffiti i Istanbul. Ordet "devrim" – revolution – skrivet av oppositionella och därefter manipulerat till oläslighet av regimtrogna. © Aslı Çavuşoğlu

Manipulera världen

Aktivera Öyvind Fahlström

21.10 2017 – 21.1 2018

Kan ett konstverk sätta din världsbild i spel? Kan det förändra din verklighetsuppfattning? Välkommen till en samtida grupputställning som prövar vad Öyvind Fahlströms idéer om manipulation och teatralitet kan betyda idag. Utställningen tar över museets båda våningsplan med 25 konstnärer som svarar på dessa frågor med verk som agerar och ingriper i världen.

Är världen en spelplan?

När Öyvind Fahlström utvecklade en serie målningar med flyttbara delar på 1960-talet var tanken inte bara att göra målningens narrativ rörligt, de variabla verken uttryckte också ett förhållningssätt till samhälle och politik. Fahlström var del av en tidsanda som ville göra upp med de statiska och auktoritära berättelserna och göra världen manipulerbar för alla. Den här utställningen frågar sig hur konstens manipulativa möjligheter ser ut idag – i en tid av alternativ fakta, relativa sanningar och fragmenterade narrativ. Fyra historiska verk av Fahlström utgör spelplan för utställningen.

Det teatrala i rörelse på plan 4

På entréplan visas Fahlströms stora installation Dr Schweitzer’s Last Mission (1964-66). I verket samlas information och bilder i fragment som sätts ihop till en helhet i en scenografisk gestaltning. Även om verket strikt taget inte är ett spel så påminner det till formen om brickor som distribuerats på en yta och där fakta, fiktion och irrationalitet blandas i en berättelse med ett öppet slut. På liknande sätt söker denna del av utställningen sätta det teatrala i rörelse och fråga hur spekulativa iscensättningar kan manipulera världen.

World bank blir centrum för en dold zon på plan 2

I de fönsterlösa utställningssalarna på det undre våningsplanet utgör en iscensatt depot av guldtackor (Öyvind Fahlström’s World Bank, 1971) centrum för en berättelse om jordens fördelningar av pengar och makt. Genom Fahlströms installation etableras denna del av utställningen som en dold zon med berättelser och påståenden om det som är underliggande, gömt eller skyddat från allmän insyn.

Konstnärer i utställningen

Lawrence Abu Hamdan, Rossella Biscotti, Aslı Çavuşoğlu, Juan Castillo, Kajsa Dahlberg, Detanico Lain, Roza el Hassan, Öyvind Fahlström, Goldin+Senneby, Núria Güell, Candice Lin, Jill Magid, Ibrahim Mahama, Nicolas Mangan, Sirous Namazi, Rivane Neuenschwander, Otobong Nkanga, Pratchaya Phinthong, Katarina Pirak Sikku, Natascha Sadr Haghighian, Jonas Staal, Hito Steyerl, Suha Traboulsi i samarbete med Walid Raad, Thu Van Tran, Alexander Vaindorf.

Curator: Fredrik Liew med Goldin+Senneby

Mer om utställningen