Untitled (Vernacular Furniture), Sweden, 2012. Tobias Rehberger, Cumulus Infection 9M0, studio view, 2013. © Tobias Rehberger Courtesy: neugerriemschneider. Foto: Åsa Lundén, Moderna Museet

3.2 2013

Untitled (Vernacular Furniture), Sweden

Museum Museum sjösätter under våren 2013 tre olika ungdomsprojekt av vilka Untitled (Vernacular Furniture), Sweden är det mest omfattande och innebär en förvandling av entrén i Stockholm. Tillsammans med den brasilianska konstnären Rivane Neuenschwander (född 1967 i Belo Horizonte) har elever från Nyckelviksskolan på Lidingö tagit fram nya bord och stolar för Espressobaren.

Resan mot de färdiga möblerna började i allmogemöbler från Skansen, som mötte den samtida vardagen i Brasilien och kom tillbaka med nya intryck till Nyckelviksskolan, där de varsamt skissades om och snickrades på för att slutligen finna sin plats i Espressobaren strax innanför entrédörrarna. På vägen har möblerna passerat 32 elevers visioner om museet som plats, foajén som ansiktet utåt, tankar om globalisering, nutid och historisk tid, en konstnärs idé som tolkas och omtolkas av dem som fått förvalta den.

Deltagande elever: Victor Af Wetterstedt, Olle Ahlsèn, Sergio Alvear, Julia Benon, Elisabeth Berg, Sara Bjurström, Peter Camerini, Mathilda Clahr, Anna Märta Danielsson, Timothy Eklund, Tina Eklund, Agnes Ersson, Daniel Fjellman, Gloria Hao, Jesper Henningsson, Dag Heurlin, Josefin Hååg, Per Jensfelt, Nadezda Karlsson, Sebastian Karlsson, Josefin Lindberg, Teodor Nilson, Anton Normark, Emil Nyström, Caspar Reuterswärd, Erika Sjödin, Jonna Sten, Maria Ström, Sanna Trotsman, Linnéa Werme, Fred Wolgers, Jenny Åkerström

I samarbetsprojektet har också konstnären Laercio Redondo och formgivaren Birger Lipinski deltagit som en förmedlande länk där Rivane Neuenschwanders vision, sprungen ur en arbetsmetod med lokala kännetecken, anpassats till ett svenskt sammanhang som eleverna sedan har förhållit sig till. Parallellt med eleverna har de också arbetat med rumsliga gestaltningar, användbarhet och funktion.

Entrén och Espressobaren har samtidigt fått ny belysning tack vare den tyske konstnären Tobias Rehbergers (född 1966 i Esslingen) verk Cumulus Infection 9M0, som fyller entrén med skuggor och ljus.

Verket är en donation till Moderna Museet från Moderna Museets Vänner. Museum Museum är Moderna Museets nya ungdomsverksamhet och efterträder Zon Moderna, som mellan åren 2004 och 2011 introducerade hundratals gymnasielever till modern och samtida konst. I Museum Museum har Zon Modernas koncept med en konstnär, en konstpedagog och en grupp ungdomar utvecklats till att bli kommunikativt i ordets tydligaste bemärkelse. Viljan att ta emot och uppmuntra ungdomarnas tankar och idéer om vår tids konst och det moderna museet som plats är precis lika stark som ambitionen att delge ungdomarna kunskap om konstnärliga processer – och vad konst kan vara. Genom att uppmuntra deras gensvar kan vi ta tillvara och inspireras av hur den unga generationen ser på vår verksamhet och bygga en institution med relevans för framtiden. I Museum Museum blandas gymnasielever med unga som precis lämnat skolan för att söka ett självständigt liv och en yrkesidentitet. Då kan ett möte med konst bli avgörande på olika sätt.

Publicerad 3 februari 2013 · Uppdaterad 3 maj 2016