Foto på fyra personer som sitter på en bänk mot en grå betongvägg

Från vänster: Lap-See Lam (Sverige), curator Asrin Haidari (Sverige), Kholod Hawash, (Finland), Tze Yeung Ho (Norge). Foto: Robert Schittko

19.6 2023

Samnordiskt konstverk till Venedigbiennalen 2024

Nästa år öppnar den 60:e upplagan av konstbiennalen i Venedig. I den Nordiska paviljongen kommer konstnärerna Lap-See Lam (Sverige), Kholod Hawash (Finland) och kompositören Tze Yeung Ho (Norge) att tillsammans presentera ett allkonstverk. Curator för projektet är Asrin Haidari, intendent på Moderna Museet.

2024 års Venedigbiennal pågår mellan 20 april och 24 november 2024. Denna gång ansvarar Moderna Museet för den Nordiska paviljongen, i samarbete med konstmuseet Kiasma i Finland och stiftelsen OCA i Norge.

Moderna Museets intendent Asrin Haidari är utsedd till paviljongens curator. Biennalens huvudtema har ännu inte presenterats av curatorn Adriano Pedrosa, men Asrin Haidari kan nu berätta om projektet som gäller den Nordiska paviljongen.

Till denna produceras ett allkonstkonstverk där den svenska konstnären Lap-See Lam skapar idén och ramverket. Vid sin sida har hon konstnären Kholod Hawash från Finland och kompositören Tze Yeung Ho från Norge. Tillsammans skapar de en experimentell musikalisk installation och performance inspirerad av en tvåtusenårig konstform – den kantonesiska operan.

– Allkonstverket tar oss på en resa in i sagornas värld, där övernaturligavarelser vänder på den verkliga världens logik, berättar Asrin Haidari.

Konstbiennalen i Venedig pågår 20 april–24 november 2024 och är den 60:e i ordningen.

Publicerad 19 juni 2023 · Uppdaterad 19 mars 2024