Moderna Museets överintendent Gitte Ørskou, fru Brigitte Macron och drottning Silvia i Verkstan Foto: Mathias Johansson

27.2 2024

Drottningen och fru Macron på Moderna Museet

I samband med det franska statsbesöket besökte drottning Silvia och presidentfrun Brigitte Macron Moderna Museet under tisdagen den 30 januari. De deltog vid ett seminarium och fördjupade sig i verk från vår samling. Dessutom fick de möta skapande ungdomar från Botkyrka.

Seminariet, som handlade om hur utbytet inom bild- och scenkonstområdena kan stärkas, med särskilt fokus på regional utveckling och hur en yngre publik nås, genomfördes i samarbete med Svenska institutet och Institut français, tillsammans med franska ambassaden och Moderna Museet.

På plats fick drottningen och fru Macron möjlighet att möta skapande ungdomar från Botkyrka i Verkstan samt även se delar av våra aktuella samlingsutställningar.

Under besöket undertecknades också för första gången en avsiktsförklaring som syftar till att utöka utbytet mellan Frankrike och Sverige inom scenkonst och nutida konst.

Statsbesök på Moderna Museet. Fru Brigitte Macron och drottning Silvia. Foto: Mathias Johansson
Statsbesök på Moderna Museet. Från vänster: Överintendent Gitte Ørskou, drottning Silvia, Kulturminister Parisa Liljestrand och fru Brigitte Macron. Foto: Mathias Johansson

Publicerad 27 februari 2024 · Uppdaterad 12 april 2024