Clifton´s II

Tova Mozard, Clifton´s II, 2003 Reprofoto: Peter Grimner © Tova Mozard

10.4 2017

Fotoworkshop med Tova Mozard, Julia Peirone, Kim Westerström och Annika von Hausswolff

Mobiltelefonen har blivit som en förlängning av oss själva och vi knäpper bekymmersfritt bilder med den i olika situationer. Men när blir fotografi konst? Välkommen till en workshopserie för dig mellan 17 och 25 år som vill lära dig om fotografi.

I fyra olika workshops får du möjlighet att lära dig om fotografi inom samtidskonst med några av de mest spännande konstnärerna i Sverige idag. Varje konstnär håller i två workshoptillfällen var. Första träffen innan dessa workshops är en introduktion med konstpedagog Kristoffer Svenberg. Det krävs inga förkunskaper för att vara med, alla mellan 17 och 25 år är välkomna med anmälan.

Två tillfällen med varje konstnär

Vid första tillfället får du lyssna på när respektive konstnär berättar om sitt konstnärskap och perspektiv på fotografi. Sedan får du en fotouppgift att lösa till nästa tillfälle. Uppgifterna är praktiska och du ska skapa egna bilder utifrån de olika konstnärernas teman och instruktioner.

Tisdagar och fredagar i maj och juni 2017

Introduktion Kristoffer Svenberg, konstpedagog
Fredag 5 maj kl 18–21

Tova Mozard – Scen i vardagen
Tisdag 9 maj kl 18–21
Fredag 12 maj kl 18–21

Julia Peirone – Bakom selfien
Tisdag 16 maj kl 18–21
Fredag 19 maj kl 18–21

Kim Westerström – Direktexponerat fotografi
Tisdag 30 maj kl 18–21
Fredag 2 juni kl 18–21

Annika von Hausswolf – Fotografi som dokumentation och performance
Tisdag 13 juni kl 18–21
Fredag 16 juni kl 18–21

Använd gärna egen kamera

Använd gärna egen kamera eller mobiltelefon. På museet finns begränsat antal kameror som går att låna vid specifika tillfällen. I Kim Westerströms workshop om direktexponerat fotografi behövs ingen kamera.

Anmäl dig med ett mail senast 30 april

Det krävs inga förkunskaper för att vara med, alla mellan 17 och 25 år är välkomna med anmälan. Begränsat antal platser. Gör ett första, andra och tredjehandsval för vilka workshops du vill vara med i. Du har sedan möjlighet att bli antagen till workshops med två av konstnärerna.

Maila namn, ålder, telefonnummer och adress och skriv några rader om dig själv och hur du intresserar dig för fotografi, till Kristoffer Svenberg, konstpedagog: k.svenberg@modernamuseet.se

Sista anmälningsdag 30 april 2017.

Publicerad 10 april 2017 · Uppdaterad 18 april 2017