Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Workshops

Välkommen att ta del av utställningen På väg mot en större värld, där vi visar ett urval relativt nya verk ur museets samling. En gemensam nämnare är att de slår broar mellan skilda språk och kontinenter och på så vis speglar den komplexitet som blivit alltmer typisk för vår samtid.

Uppläggen passar förskola–gymnasiet samt vuxenutbildning. Vi anpassar och varierar upplägget efter gruppen. Samtliga workshops är anpassade för att passa alla oavsett eventuella funktionsvariationer. Uppge gärna eventuella önskemål vid bokning.

Verkstadsuppgifterna syftar till att fundera över temat förflyttning och undersöka vad språk är och kan vara; att jämföra olika sorters kommunikation som bildspråk och text men också att undersöka det konstnärliga uttryckets möjligheter.

Uppgifterna är baserade bland annat på Etel Adnans verk. Som konstnär och poet använder hon både bild och ord för att kommunicera. Ibland separat, ibland tillsammans. Hennes bildspråk är abstraherat till enkla former men läses lätt som landskap. Genom att titta på hennes bilder och andra verk i utställningen kan vi få hjälp att fundera över vad det finns för olika sorters språk. Hur kommunicerar vi bäst i olika sammanhang; med tal, text, bildspråk, symboler, siffror eller kanske kroppsspråk?

För Adnan är bildskapandet ett sätt att tänka. Att visualisera idéer blir ett möte mellan en inre och yttre värld. Men hon menar också att vi säger saker när vi målar och skriver som vi inte skulle sagt annars. Måleriet blir ett redskap för kommunikation men också en möjlighet att kommunicera något som inte uppstått genom exempelvis ett samtal.

Uppgift 1: Vikten av en mångfald språk
Måleri med blandat matieral, tempera, kritor, pennor

Vi tittar på Etel Adnans bilder och utgår från frågeställningar som: Vad är det för skillnad på skriftspråk och bildspråk; bokstäver, siffror, symboler och bilder? Exempelvis siffran 5, ordet fem och en bild av fem prickar. Hur säger vi bäst det vi vill kommunicera och till vem, vem kan förstå? Vem vill vi ska förstå? Etel Adnans starka upplevelser av ett berg blir till färgfält och geometriska former. Hur jobbar man med abstraktion? Kan alla känna igen bilden av ett berg och varför läser vi den gula fyrkanten på det blå fältet som en sol?

Eleverna får prova att göra en målning med förenklade landskap, symboler, siffror och text intill varandra. Vi jobbar en och en, eller i grupp, med en vikmålning i flera olika segment där olika uttryckssätt och språk ställs brevid varandra och går att jämföra.

Uppgift 2: Hanteras ovarsamt
Måleri med blandat material, tempera, kritor, grus och annat material från marken

Vi tittar på Oscar Murillos verk som är målade på golvet och slitna av grus och smuts, samt på Adrián Villar Rojas organiska objekt. Vad händer när man målar en bild på golvet med smuts och sen flyttar upp den på väggen? Vad sker med grönsaksskal, träbitar och en udda gympasko när det lyfts upp på ett vitt podium? Vi undersöker processen av att ta alldagliga objekt och lågstatusmaterial och förflytta dem till en konstkontext. Kan smuts vara fint?

Vad händer med skapandet när en målning hanteras ovarsamt och okontrollerat och vad händer med bilden när den flyttas från det läge där man jobbat med den till ett annat läge? Syns resan-förflyttningen i motivet?

Eleverna använder en blandning av traditionell måleriteknik och smuts och grus från golvet/marken. Om lärare och museipedagog bedömer att det passar gruppen tar vi med målningarna till den bilfria platsen utanför museet och arbetar vidare på marken för ytterligare lager och spår av förflyttning.

Mer om utställningen