
Francis Frith, Pyramiderna i Dashoor, från öster, 1857 © Moderna Museet
Att resa med kamera
Fotografier från förra sekelskiftet visar hur starkt orientalismen dominerade tidsandan. Konstnärsateljéerna är fyllda med exotiska föremål, orientaliska mattor och kinesiskt måleri. Man umgås runt divaner och dricker te i glas. Den romantiska föreställningen om Österlandet levde stark. Väst stod för det moderna, rationella och upplysta och öst betraktades som dess sinnliga motbild – det andliga, ursprungliga och på samma gång erotiska Orienten.
Guillaume Berggrens liv är en fascinerande historia om en äventyrslysten ung man från Stockholm som under 1880- och 90-talen kom att driva en av Konstantinopels mest populära fotoateljéer. Här ville alla låta sig porträtteras, gärna iklädd fez eller liggande på en divan som odalisk.
Pascal Sébah och bröderna Zangaki är exempel på fotografer som framställde exotiska genrebilder för en europeisk marknad. Pittoreska landskap, färggranna folkdräkter och gatuscener lade fast bilden av den främre Orienten. Under samma period reste Lotten von Düben norrut på en forskningsresa för att dokumentera samebefolkningens traditionella livsmönster. På ett skrämmande sätt tycks människor och föremål vara registrerade med samma vetenskapliga blick.