Nils Dardel, Jean Börlin i Siamesisk dans, 1919 © Nils Dardel

Från Stockholm via Landskrona till Champs-Élysées i Paris

Aristokraten Rolf de Maré är på många sätt en nyckelperson i 1920-talets Paris i sin egenskap av radikal ledare av Svenska Baletten, agent för Josephine Baker, öppet homosexuell och grundare av Monsieur – det första modemagasinet för män – och tillika framsynt konstsamlare. Redan på 1910-talet hade han lämnat sitt gods utanför Landskrona och gett sig ut på jordenruntresor, ofta i sällskap med konstnären Nils Dardel.

Resorna gick till Siam, Nordafrika, Japan, Indien och Kina. Rolf de Maré fascinerades av den rika danstradition som fortfarande var levande i de utomeuropeiska kulturerna och började dokumentera folkdanser med filmkamera.

Under Rolf de Marés ledning, och med den svenska dansören Jean Börlin som koreograf, utvecklades Svenska Baletten åren 1920–25 till ett av Paris mest kontroversiella danskompanier. Blandningen av sceniska experiment i dadaistisk och kubistisk stil och föreställningar som Dervischer, Siamesisk dans och Midsommarvaka (!) tog Parispubliken med storm.

Kontakterna med kulturvärldens allra hetaste namn ledde vidare in i en rad intressanta gränsöverskridande samarbeten, som exempelvis filmprojektet Entr’acte som utgjorde mellanakten i balettföreställningen Relâche. Idag anses Svenska Balettens nydanande samarbeten mellan bildkonstnärer, koreografer, tonsättare och filmare som en viktig föregångare till samtida performancekultur.

Nils Dardel introducerade Rolf de Maré för konsthandlarna Wilhelm Uhde och Alfred Flechtheim i Paris, och snart hängde det allra främsta avantgardet på den svenske teaterdirektörens väggar. Långt senare donerade Rolf de Maré merparten av sin konstsamling till Moderna Museet. Hans samling av dansfilmer, scendräkter och rekvisita bildade stommen till världens första dansmuseum som han öppnade i Paris 1932, och till det som idag är Dansmuseet i Stockholm.

Mer om utställningen