Skolprogram
Ni kan välja att boka enbart en visning eller visning med workshop. Våra olika teman anpassas efter ert val. Vårt arbete är processinriktat vilket innebär att samtalen och problemlösningarna är viktigare än slutresultatet.
Läs gärna mer om vår Konstpedagogiska vision.
BOKA DITT BESÖK
Läs mer om priser, gruppstorlekar och boka ert besök via vårt bokningsformulär.
För frågor om upplägg och innehåll kontakta konstpedagog Sofia Djerf via mail. Du kan också beställa en pdf med lärarhandledning och skolprogram.
KONTAKT BOKNINGEN
08-5202 3501
(tisdag–fredag 10–12)
Kontakta bokningen via e-post: bokning.malmo@modernamuseet.se
Skolprogram
Skolprogrammet riktar sig till er som arbetar med barn och unga i grundskolan och på gymnasiet. Skolprogrammet ska kunna användas såväl inför besöket på museet, som i ett vidare arbete efteråt i klassrummet. Det är utformat med läroplanen i åtanke och kan kopplas till, förutom bild, flera olika ämnen som svenska och historia. Vi har tagit fram två olika teman kopplade till den aktuella utställningen och förslag på åldersnivåer.
TEMA 1: Självbilder
Rekommenderad ålder:
Från förskoleklass t o m gymnasiet.
Detta tema undersöker konstens och bildens betydelse i berättandet.
Läroplanen:
kan knytas till ämnena bild, samhällskunskap, historia och svenska i ”Läroplan för grundskolan, för-skoleklassen och fritidshemmet” (2022).
Lotte Laserstein målade många självporträtt där hon skildrar sin roll som konstnär. Vad berättar Lotte för oss med dessa bilder? I den här övningen ska vi titta närmare på just självporträtten och vad de innehåller.
Vilka element bygger upp Lotte Lasersteins självporträtt och hur vi kan tolka dem? Bildens innehåll är ingen slump utan är resultatet av konstnärens medvetna val. Bakgrund, kläder, kroppshållning, ansiktsuttryck, blick och attribut (föremål) kan berätta något. Vad vill hon säga till oss? Vilka tankar och känslor får vi? Hur kan vi tolka hennes ansiktsuttryck och kroppshållning?
Efter att vi studerat och reflekterat kring Lotte Laserteins självporträtt är det dags att skapa egna. Vi utgår från verket ”Självporträtt med katt” och börjar med att skissa i utställningshallen. Därefter tar vi med skisserna och reflektionerna till Verkstan. Fundera på vad du vill uttrycka och berätta med ditt porträtt. Vad gör dig till den du är? Vilka element ska finnas med i din bild och varför? Lotte har med en katt, vad skulle du vilja ha med i din bild? Kanske något som intresserar dig eller som du tycker är viktigt. Mot slutet samlas vi och diskuterar vad vi gjort och hur det kändes.
Alternativt spår för äldre årskurser:
Med avstamp i Lotte Lasersteins självporträtt tittar vi närmare på blickriktningar, positioner och relationen konstnär–modell. Vad kan blicken, ”the gaze”, berätta för oss och hur påverkar den sättet vi läser bilden? Vem ”äger” situationen som skildras i målningen? Vad är skillnaden mellan objekt och subjekt? Tillsammans tittar vi på utvalda porträtt och nakenstudier och försöker genom en textövning reflektera kring makt, intergritet och genus.
TEMA 2: Konsten som tidskapsel
Rekommenderad ålder:
Från åk 4 och uppåt.
I det här temat reflekterar vi över vad som är typiskt för en tidsepok och skapar ett meddelande till framtiden med hjälp av text och bild.
Läroplanen:
Kan knytas till ämnena bild, svenska och historia i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (2022)
I Lotte Lasersteins målningar kan vi se tecken från en annan tid och följa Europas historia. Tillsammans tittar vi på några utvalda verk och funderar över modernitet och tidsmarkörer. Vad var modernt då och vad är typiskt för vår tid?
Efter sin examen 1927 blev Lotte Laserstein snabbt en känd konstnär och skaffade sig en egen ateljé med utsikt över Berlins takåsar. Vid den här tiden, mellankrigstiden, var Berlin en del av Weimarrepubliken som blivit känd för sin blomstrande kultur där konst, teater, dans, musik, film, mode och design förnyades. Lotte levde i denna miljonstad där det moderna livet pulserade och människor från hela världen möttes.
I hennes målningar från tiden ser vi bland annat den tidstypiska, självsäkra och fria kvinnan med kortklippt hår, androgyna kläder och aktiv livsstil. Lotte själv var en av de första kvinnor i Tyskland att utbilda sig vid Konstakademin. 1933 fick hennes karriär ett abrupt slut när nazisterna tog makten i Tyskland. Som judinna blev Laserstein alltmer utestängd från konstlivet och flydde till slut till Sverige. I sitt nya land skildrar hon andra migranter och den tillvaro som krig och flykt tvingar fram.
Tillsammans letar vi efter och funderar kring tidstypiska markörer i målningarna. Vad berättar de om människorna som levde då? Vad var typiskt för deras tid och hur var det att leva i den tidsepoken? Därefter tar vi reflektionerna vidare till vår tid: Vad är modernt för oss som lever idag? Hur skulle man se tillbaka på vår tid om 100 år? Vilka föremål, personer, händelser och tekniska uppfinningar är typiska för vår tid? Genom att samtala, skriva och teckna skapar vi ett meddelande från vår tidsepok till framtiden. Vi jobbar i grupper utifrån kategorierna ”föremål”, ”personer”, ”händelser” och ”tekniska uppfinningar”. Vilken blir berättelsen om vår tid?
Lotte Laserstein
Den tysk-svenska banbrytande konstnären Lotte Laserstein (1898–1993) är en av konstvärldens mest spännande återupptäckter. ”Ett delat …
Ett delat liv
Boka en visning
Företag, skolklass, förening, föräldragrupp eller en grupp vänner? Boka en guidad visning med en inspirerande och kunnig guide som berättar om …
Guidade visningar
Konstpedagogisk vision
I Verkstan arbetar vi processinriktat. Det betyder att det är det konstnärliga arbetet och inte resultatet som är i fokus. Skapandet skall vara …