
Joseph Beuys, Honigpumpe am Arbeitsplatz (Honey Pump at the Work Place), 1974-1977 Louisiana Museum of Modern Art. Long-term loan: Museumsfonden af 7. december 1966
© Joseph Beuys / Bildupphovsrätt 2015
Violoncell- och flygelkonsert
Med verk av Erik Satie, John Cage och Sylvano Bussotti
17.4 2016
Stockholm
Liv/konst/musik – En konstnärlig/musikalisk reflektion över deras inbördes relation och över möjligheten att de tre kan förenas
17 april 2016 kl 15–16
I Auditoriet
Fri entré
Begränsat antal platser
Konserten presenterar en rad korta stycken, sammanlagt ca 50 min.
Joseph Beyus var en av de ledande figurerna i Fluxusrörelsen på 1960-talet och medverkar i utställningen Livet Självt. Två av hans personliga musikaliska favoriter var Erik Satie (1866–1925) och John Cage (1912–92). Under konserten framförs också verk av Sylvano Bussotti (f. 1931), som är en av den italienska fluxusrörelsens mest välkända musikkompositörer.
Program
Erik Satie: Gnossiennes Nr. 1 für Vcl. und Pno.(1890, ca. 4 Min.)f
Sylvano Bussotti: 5 Piano Pieces for David Tudor III für Pno. solo(1959, ca. 7’30’’)
John Cage: Etudes Nr. 1 Vcl. solo (1978, ca. 5 Min.)
Erik Satie: Gnossiennes Nr. 2 für Vcl. und Pno. (1890, ca. 4 Min.)
John Cage: Etudes Boreales nr.2 Pno.solo (1978, ca. 5 Min.)
Sylvano Bussotti: Aria für Cello solo (1987, ca. 10 Min.)
John Cage: Etudes Boreales No. 3 und 4 Vcl./Pno. (1978, ca. 10 Min.)
Erik Satie: Gnossiennes Nr. 3 für Vcl. und Pno.(1890, ca. 3 Min.)

Om musikerna
Friedrich Gauwerky (Hamburg, Tyskland) och Steffen Schleiermacher (Halle, Tyskland) är båda internationellt kända och verksamma musiker. Schleiermacher har varit pianosolist i Deutsche Sinfoniorchester i Berlin och Münchener Philharmoniker, medan Gauwerky varit cellist i Ensemble Modern i Frankfurt och Elision Ensemble i Australien, bland annat.
Båda arbetar över hela världen och modernistisk/avantgardistiska kompositörer är deras specialitet. I Moderna Museets auditorium kommer de att framföra verk av Eric Satie, John Cage och Sylvano Bussotti på violoncell och flygel.
Kontakt
Camilla Carlberg, Moderna Museet
Med stöd av Goethe Institut Stockholm