Porträtt av konstnären Yinka Shonibare CBE

Yinka Shonibare CBE, 2014 Courtesy the artist and Royal Academy of Arts, London. Foto: Marcus Leith,

Yinka Shonibare CBE

Samtal & performance

1.6 2022

Möt konstnären Yinka Shonibare CBE i ett samtal med Moderna Museets intendent Lena Essling och Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare på Prinsessan Estelles Kulturstiftelse. Efter samtalet följer det nyskrivna dansverket ”Captured Moments” av koreografen Joakim Stephenson.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse har i år bjudit in den brittisk-nigerianske konstnären Yinka Shonibare att utforma en skulptur till Prinsessan Estelles Skulpturpark på Djurgården i Stockholm. I samband med att verket ”Wind Sculpture in Bronze I” invigs den 2 juni 2022, kommer konstnären till Stockholm.

Hör ett samtal med Yinka Shonibare, Lena Essling och Sara Sandström Nilsson om det nya verket samt de verk skapades för hans omfattande samarbete med Moderna Museet 2004. Därpå följer dansverket ”Captured Moments” (2022) av koreografen Joakim Stephenson, som genomförs med två dansare och en kör.

Captured Moments (2022)

Dansverket ”Captured Moments” är inspirerat av ”Wind Sculpture in Bronze I” och koreograferat av Joakim Stephenson i samarbete med Yinka Shonibare.

Dansarna Brittanie Browns och Arina Trostyanetskayas kostymer i konstnärens karaktäristiska pseudo-afrikanska batiktyg, är gjorda av Anna Kjellsdotter.

Musiken som komponerats av Jonas Bohlin framförs av John Erik Elebys kammarkör.

Skulptur i brons av konstnären Yinka Shonibare CBE
Yinka Shonibare CBE, Wind Sculpture in Bronze I, 2022 © Yinka Shonibare CBE Bildupphovsrätt 2022
Skeppet Vasa i en stor glasflaska som hänger i museets foaje
Yinka Shonibare CBE, Vasaskepp, 2004 © Yinka Shonibare CBE Foto: Åsa Lundén / Moderna Museet Bildupphovsrätt 2022

Vasaskepp (2004)

I samband med samtalet den 1 juni visas installationen ”Vasaskepp” (2004) av Yinka Shonibare i museets foajé.

Det ursprungliga regalskeppet Vasa, som är Shonibares förlaga till verket, är det äldsta bevarade skeppet från 1600-talet, handelslinjernas, världsomseglingarnas, men också kolonialismens och slavhandelns sekel. I sin replik knyter Shonibare ihop historiska och globala trådar över oceaner och kontinenter, och påminner om Sveriges roll i världen och världens roll i Sverige.

Yinka Shonibare CBE

Yinka Shonibare CBE föddes i London 1962 och växte upp i Nigeria och Storbritannien. Han fick sin konstutbildning på Goldsmith’s College of Art i London.

Under tidigt 1990-tal började Shonibare använda de ”exotiska” pseudo-afrikanska textilier som kommit att känneteckna hans verk. Produktionen, som skiftar mellan fotografi, skulptur och installation, tar ofta avstamp i en annan periods kända konstverk eller historiska situationer. Shonibare slår hål på etablerade uppfattningar om det kulturspecifika, och utmanar på ett avväpnande sätt schablonbilden av den afrikanska kulturen i västerlandet.

Moderna Museet bjöd 2004 in Shonibare för ett omfattande samarbete. Han skapade då verket ”Vasaskepp” samt en omfattande installation i museets båda foajéer kallad ”Varm textilvägg” och ”Kall textilvägg”. Även videoverket ”Un Ballo in Maschera” producerades av museet i ett samarbete med SVT Drama med anledning av Shonibares medverkan i utställningen ”Fashination”.