
Ebba-Lisa Roberg, Titel saknas, 1927. Bromoljefotografi.
Samtal i lady Barclays salong
Vad ser vi i bilderna idag?
8.10 2021
Stockholm
I utställningen “I lady Barclays salong – konst och fotografi runt 1900“, får du en inblick i den visuella kulturen runt förra sekelskiftet. Genom 300 verk från Nationalmuseums och Moderna Museets samlingar framträder de kontaktytor som fanns mellan konst och fotografi.
Datum: Fredag 8 oktober 2021
Tid: 17.30–18.30
Plats: I utställningen I lady Barclays salong
Språk: Svenska
Pris: 100 kr i priset ingår entré till utställningen.
Konst runt förra sekelskiftet
Åren runt 1900 var en kulturell storhetstid i Sverige. Inom fotografin utvecklades den så kallade piktorialismen. Stilen utforskar ytorna mellan konst och fotografi och man strävade efter att göra fotografi konstnärligt. Med hjälp av teknik kunde man röra sig utanför ramarna av traditionellt fotografi, olika kopieringsmetoder gjorde att man kunde “måla” på fotopapperet. Du kan känna igen piktorialistiska verk genom sin suddighet, soft fokus och en färgskala som går från bruna, jordiga toner till starka kulörer i rött och blått.
Även måleri gick in i ett nytt spännande skede med influenser av japansk konst, jugendstilens linjespel och symbolistiskt tänkande. I Sverige växte nationalromantiken med företrädare som bland annat Gustaf Fjaestad. Samtidigt utvecklade bland andra Eugène Jansson det stämningsmåleri som präglade den tiden.
Medverkande i samtalet
Monika Macdonald är fotograf och verksam i Stockholm. Hennes arbete presenteras i kombinerad bok- och utställningsform. Verken består ofta av en serie iscensatta fotografier där hon letar efter brytpunkter, det okontrollerbara och det sköra i varandet. I bilder försöker hon skildra människans sökande efter en tillhörighet, sårbarhet, flykt eller ett inre motstånd.
Clara Gesang-Gottowts kommer från Stockholm men bor och arbetar numera i Lund. Hennes måleri är intuitivt med bilder som kretsar kring psykologiska tillstånd och erinringar av naturförnimmelser. Genom en process där applikation och borttagande av färg är lika viktiga, framkallar hon bilder med hjälp av måleriets kunskapsprocess. Målningarna befinner sig ofta i ett tillstånd av framträdande eller försvinnande, liksom minnen och drömmar. Gesang-Gottowt examinerades från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 2013 och har sedan dess ställt ut på konsthallar och gallerier i Sverige och utomlands.