Foto: Johan Gunselius

6.11 2014

Museum Museum Umeå: Uglycute/Hamnmagasinet

Med anledning av Kulturhuvudstadsåret 2014 i Umeå genomförs ett samarbete mellan Bildmuseet i Umeå och Moderna Museet.

Under hösten har konstnärs- och arkitektkollektivet Uglycute arbetat tillsammans med en grupp ungdomar på Hamnmagasinet – ungdomens hus i Umeå. De har tagit fram idéer till och skapat nya möbler för Hamnmagasinet, bland annat en ny scen med tillhörande back drop. Möblerna speglar de många aktiviteter som ungdomarna ägnar sig åt: musik, poesi, cirkus och kreativt skapande i olika former.

Uglycute arbetar gränsöverskridande med att utmana och expandera konceptet design, genom egen produktion men också genom skrivande, undervisning och workshops. Resultatet av Uglycutes möten med ungdomarna visas i en utställning på Bildmuseet i Umeå.

Tack till Konsthögskolan, Umeå universitet.

Publicerad 6 november 2014 · Uppdaterad 6 maj 2016