6.8 2014

24 augusti 2014: Sista chansen att se Picasso och Mayer

Se Picasso innan det är försent!

Se utställningarna Pablo Picasso, Ursula Mayer och Lene Berg innan det är försent! Foto: Linnea Arbab Svensson

Sommaren går snabbt och på söndag 24 augusti är det dags att ta ner utställningarna Pablo Picasso: Från Arkadiens sorglöshet till målad exorcism och Ursula Mayer: Till allt som jag kan bli. Samtidigt är det också sista chansen att se Lene Bergs film Stalin by Picasso or Portrait of Woman with Moustache som visas på Lastkajen.

I Från Arkadiens sorglöshet till målad exorcism visas ett unikt urval av Picassos omfattande konstnärskap med verk ur Moderna Museets samling samt inlånade verk från Picassos familj och från privatpersoner. Titeln tar fasta på att konstnären ibland talade om en del av sina verk som ”exorcismmålningar” men också de arkadiska landskap som tar skenad i verk som Källan (La source, 1921).

Utställningen Tora Vega Holmström: Jag längtar till överallt i världen, som visas i Turbinhallen, pågår en vecka längre, till och med 31 augusti.

Ursula Mayers Gonda

Utställningsvy från Till att som jag kan bli. Foto: Terje Östling

Mayer Picasso

Utställningsvy av Picassoutställningen med Mayers film The Lunch in Fur /Le Déjeuner en Fourrure. Foto: Terje Östling