Skolprogram
Ni kan välja att boka enbart en visning eller visning med workshop. Våra olika teman anpassas efter ert val. Vårt arbete är processinriktat vilket innebär att samtalen och problemlösningarna är viktigare än slutresultatet.
Läs gärna mer om vår Konstpedagogiska vision.
BOKA DITT BESÖK
Läs mer om priser, gruppstorlekar och boka ert besök via vårt bokningsformulär.
För frågor om upplägg och innehåll kontakta konstpedagog Sofia Djerf via mail. Du kan också beställa en pdf med lärarhandledning och skolprogram.
KONTAKT BOKNINGEN
08-5202 3501
(tisdag–fredag 10–12)
Kontakta bokningen via e-post: bokning.malmo@modernamuseet.se
Skolprogram
Skolprogrammet riktar sig till er som arbetar med barn och unga i grundskolan och på gymnasiet. Skolprogrammet ska kunna användas såväl inför besöket på museet, som i ett vidare arbete efteråt i klassrummet. Det är utformat med läroplanen i åtanke och kan kopplas till, förutom bild, flera olika ämnen som svenska och historia. Vi har tagit fram två olika teman kopplade till den aktuella utställningen och förslag på åldersnivåer.
TEMA 1 Att berätta med bilder
Rekommenderad ålder:
Från förskoleklass t o m gymnasiet.
Detta tema undersöker konstens och bildens betydelse i berättandet.
Läroplanen:
Kan knytas till ämnena bild, samhällskunskap, historia och svenska i ”Läroplan för grundskolan, för-skoleklassen och fritidshemmet” (2022).
”Konst är ett starkt språk” säger Anders Sunna. Genom att ställa ut och visa sin konst har han och hans familj kunnat nå ut med sin berättelse. I konstverket ”Illegal Spirits of Sápmi” gestaltar Sunna sin familjs drygt femtioåriga konflikt med den svenska staten. Historien berättas i sex kapitel, från 1970-talet och fram till idag, med en målning per decennium. Det är en personlig berättelse om en familjetragedi och på samma gång en berättelse om förtryck och rasism mot samer som har förekommit under lång tid i Sverige, och förekommer än i dag. Anders Sunna använder sin konst för att berätta om något svårt och smärtsamt, en konflikt som har påverkat hela hans liv.
Vi ser en serie stora målningar på rad som kan ”läsas” nästan som en seriestripp eller en bilderbok. Det sägs att en bild rymmer mer än tusen ord. Vad menas med det? Kan en bild berätta något som inte kan sägas eller skrivas? Genom att arbeta med collage skapar vi bilder som berättar något viktigt. Vad vill du berätta? Finns det t. ex. någon händelse i ditt liv som känns särskilt viktig? Eller något som händer i världen just nu? Kan du med hjälp av en bild berätta om något som är svårt att beskriva med ord? Vi skapar personliga collage och pratar samtidigt om bildens betydelse i berättandet.
TEMA 2 Vad är en installation och hur påverkar den oss?
Rekommenderad ålder:
Rekommenderat från åk 4 t o m gymnasiet.
I det här temat undersöker vi konstformen installation både teoretiskt och praktiskt. Vi reflekterar över material, skala och sinnesupplevelser.
Läroplanen:
Kan knytas till ämnena bild, samhällskunskap och svenska i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (2022)
Anders Sunna har gjort sex stora målningar. Målningarna är infogade i en träkonstruktion som både ramar in målningarna och skapar hyllor där ett antal pärmar är placerade. I dem sitter kopior av en del av alla de dokument som producerats under åratal av rättsprocesser. Hela bygget mäter mer än 20 meter i längd och bildar en slags mur i utställningsrummet. Den sjätte och sista målningen är nedbränd och finns kvar som en förkolnad hög av aska på golvet. Till konstverket hör också en sittmöbel i trä samt ett ljudspår som man kan lyssna på genom en QR-kod. Den här konstformen kallas för ”installation” och det ska vi titta närmare på i detta tema.
Vad är egentligen en installation och varför har Anders Sunna valt att göra en sådan? Hur många delar eller komponenter består konstverket av och vad spelar de för roll? Med vilka sinnen kan vi uppleva konstverket? Varför är det så stort och hur påverkas vi av skalan? Och, hur hade vi upplevt konstverket om det var presenterat på ett annat sätt?
Efter den guidade turen i utställningen går vi till Verkstan och testar att bygga installationer. Vi jobbar skissartat med blandade material och utgår från en enkel modell av museets stora utställningsrum Turbinhallen. På ett lekfullt sätt utforskar vi Sunnas sätt att arbeta. Vi samarbetar i grupper och reflekterar över material, komponenter och budskap. Hur kan installationen förändra rummet och hur påverkar den betraktaren?
Anders Sunna
För första gången sedan den uppmärksammade premiärvisningen på Venedigbiennalen 2022 presenteras ”Illegal Spirits of Sápmi”, nu på Moderna …
Illegal Spirits of Sápmi
Boka en visning
Företag, skolklass, förening, föräldragrupp eller en grupp vänner? Boka en guidad visning med en inspirerande och kunnig guide som berättar om …
Guidade visningar
Konstpedagogisk vision
I Verkstan arbetar vi processinriktat. Det betyder att det är det konstnärliga arbetet och inte resultatet som är i fokus. Skapandet skall vara …