
Maya Deren, Meshes of the Afternoon, 1943 Film still © Maya Deren
Filmvår!
Film och video ur Moderna Museets samling
3.3 2012 – 22.4 2012
Stockholm
Efter den stora satsningen på fotografi ur samlingen sätter Moderna Museet nu fokus på den rörliga bilden. Från och med den 3 mars presenteras nyckelverk ur museets samling av film och video. Presentationen belyser den rörliga bildens betydelse inom konsten från 1900-talets början till idag. Några av konstfilmens verkliga banbrytare tar plats i museets salar.
– Denna satsning på den rörliga bilden är ytterligare ett steg i ambitionen att se på museets samling ur nya perspektiv. Vi är glada att Moderna Museet nyligen lyckats förvärva två nyckelverk – Maya Derens surrealistiska klassiker och Robert Smithsons egen dokumentation av sitt viktigaste verk ”Spiral Jetty”, säger Daniel Birnbaum och Ann-Sofi Noring
Verk som visas
Maya Deren: Meshes of the Afternoon (1943), Andy Warhol: Chelsea Girls (1966) Dziga Vertov: Mannen med filmkameran, (1929), Carolee Schneemann: Meat Joy, (1964), Joseph Cornell: Rose Hobart (1936) och Robert Smithson: Spiral Jetty (1970).
Stan Brakhage: Burial Path (1978), Gunvor Nelson: Red Shift (1984), Morgan Fisher: Production Stills (1970). Dessutom installeras bland annat verk av Pipilotti Rist och videopionjärerna Dara Birnbaum och Gary Hill.
Curatorer: Lena Essling och Magnus af Petersens