Maya Deren, Meshes of the Afternoon, 1943 Film still © Maya Deren

Filmvår!

Film och video ur Moderna Museets samling

3.3 2012 – 22.4 2012

Stockholm

I vår belyser Moderna Museet den experimentella filmens relation till konsten. Steg för steg växer presentationen av rörlig bild fram. Nu visas verk av bland annat Dziga Vertov, Maya Deren, Andy Warhol och Robert Smithson. Den rörliga bilden tar över sju av museets salar.

Efter den stora satsningen på fotografi ur samlingen sätter Moderna Museet nu fokus på den rörliga bilden. Från och med den 3 mars presenteras nyckelverk ur museets samling av film och video. Presentationen belyser den rörliga bildens betydelse inom konsten från 1900-talets början till idag. Några av konstfilmens verkliga banbrytare tar plats i museets salar.

– Denna satsning på den rörliga bilden är ytterligare ett steg i ambitionen att se på museets samling ur nya perspektiv. Vi är glada att Moderna Museet nyligen lyckats förvärva två nyckelverk – Maya Derens surrealistiska klassiker och Robert Smithsons egen dokumentation av sitt viktigaste verk ”Spiral Jetty”, säger Daniel Birnbaum och Ann-Sofi Noring

Verk som visas

Maya Deren: Meshes of the Afternoon (1943), Andy Warhol: Chelsea Girls (1966) Dziga Vertov: Mannen med filmkameran, (1929), Carolee Schneemann: Meat Joy, (1964), Joseph Cornell: Rose Hobart (1936) och Robert Smithson: Spiral Jetty (1970).

Stan Brakhage: Burial Path (1978), Gunvor Nelson: Red Shift (1984), Morgan Fisher: Production Stills (1970). Dessutom installeras bland annat verk av Pipilotti Rist och videopionjärerna Dara Birnbaum och Gary Hill.

Curatorer: Lena Essling och Magnus af Petersens

Bilder

Maya Deren
Meshes of the Afternoon, 1943
© Maya Deren
Joseph Cornell
Rose Hobart, 1936
© Joseph Cornell/BUS 2012
Joseph Cornell
Rose Hobart, 1936
© Joseph Cornell/BUS 2012
Robert Smithson
Spiral Jetty, 1970
© Robert Smithson/BUS 2012