Att återbörda en bild

Att återbörda en bild:
”Returned” av Matts Leiderstam

Matts Leiderstam Matts Leiderstam sluter cirkeln för sitt fleråriga projekt ”Returned” med en utställning i Paris, i regi av Moderna Museet Projekt. Återigen förenar han konsthistorien med dagens gaykultur genom ständiga förflyttningar och förskjutningar av miljöer och motiv. I Paris får han tillfället att studera och kopiera originalet av Nicolas Poussins målning ”Våren” på Louvren. Sedan placeras kopian ut i en av stadens parker, tillika mötesplats för homosexuella män. Som vanligt dokumenteras arrangemanget av kamerans öga. Och först då fotografiet projiceras i galleriet på Centre Culturel Suedois i Paris är publiken välkommen.

Under flera år har Matts Leiderstam ägnat sig åt Poussins ”Våren”, vars romantiska skildring av naturen blev förebild för hela fenomenet av anlagda stadsparker på 1800-talet. Parken var stadens gröna lunga för rekreation, lust och lek men också en mötesplats för par som inte gärna visade sig offentligt. I dag finns en speciell guide över parker som är kända mötesplatser för homosexuella. Och det är till en handfull av dessa platser som Matts Leiderstam återbördat sin kopia av ”Våren”. Parker i London, New York, Los Angeles, Stockholm och till sist Paris, har härbergerat varsin kopia. Dessa har fotograferats på plats i parken men sedan lämnats vind för våg under viskande lövverk. Vad som händer med dem vet varken Leiderstam själv eller någon annan. Men det är inte heller det som är poängen.

I Paris är det första gången Matts Leiderstam kopierar Poussins original direkt. Tidigare har han målat av motivet ur konstböcker, vilket förstås är en avsevärd skillnad. Leiderstams kopierande har gäckat betraktare och kritiker under hela ”Returned”-projektet. Men kopiorna är bara en del av av projektet som mer handlar om tid än om måleri, förklarar han; att ge sig tid att studera ett annat verk noggrant och under en lång tid.

Matts Leiderstams konstverk är inte fullbordat förrän fotografiet av kopian i parkmiljön visas. Denna gång är målningen placerad inne i en konstgjord grotta av betong, vid sidan av ett lika konstgjort vattenfall i en av Paris parker. Fotografiet av detta projiceras senare på galleriets ena vägg på Centre Culturel Suedois. Rummet är ljussatt som om det vore en sen blå skymning. Här finns också en öppen lucka i golvet som en referens till det dolda, hemliga och farliga. För det är inte bara attraktionen mellan män som eventuellt kan uppfattas som ett hot mot samhällets normer, utan också själva mötesplatserna som är kända för brutalt våld.

Den mängd versioner av Poussins utsnitt av skön natur, som Leiderstams ”Returned”-projekt representerar och presenterar, rymmer på så sätt både ideal och avart, skydd och utsatthet, historia och nutid. Och där Leiderstam sätter punkt sysselsätter det fortfarande betraktarens tankar.

Mer om utställningen