20.7 2014

9 augusti: Regnbågsfestival

Barbara Kruger

Barbara Kruger, Untitled (Between being born and dying), 2008 © Barbara Kruger/BUS 2014

9 AUGUSTI 2014 KL. 15–19 I FOLKETS PARK

4–10 augusti anordnar RFSL Malmö Regnbågsfestivalen – Malmö Pride i Folkets park med syfte att genom kunskap, underhållning och mötesplatser skapa ett mer öppet samhälle för HBTQ-personer. Moderna Museet Malmö kommer att vara på plats på lördagseftermiddagen och anordna workshop under temat Betydelsen av betydelser – konstworkshop om identitet.

Hur fria är vi att forma vår egen identitet? Hur mycket styr bilder vilka val vi gör, vem vi presenterar oss som och hur vi ser på oss själva och andra? Barbara Kruger är en amerikansk konstnär, många av hennes konstverk består av svartvita fotografier där hon lagt på text som bryter av bildens ursprungliga betydelse. Med sin konst vill Kruger ifrågasätta hur bilder vi omges av dagligen skapar normer kring identitet, sexualitet och genus.

Moderna Museet Malmös workshop utgår från reklambilder och reflekterar över hur bilder i vår omgivning påverkar oss. Välkommen att skapa dina egna Kruger-inspirerade konstverk!

Publicerad 20 juli 2014 · Uppdaterad 20 juli 2014