27.7 2014

19-20 augusti: Malmöfestivalen

Malmöfestivalen

Inspireras av Picasso på vår workshop! Bild till vänster: Detalj ur Pablo Picasso, La femme à la collerette bleue, 1941 © Succession Picasso/BUS 2014. Övriga bilder, foto: Gisela Fleischer.

19–20 AUGUSTI 2014 KL. 11–19 PÅ STORTORGET

Under Malmöfestivalen flyttar Moderna Museet Malmö ut Verkstan och våra konstpedagoger till festivalområdet. Inspirationen till workshopen kommer i år från vår stora Pablo Picasso-utställning.

Picasso – kubistiska masker och målade ansikten

Pablo Picasso skapade collageliknande ansikten där näsor, öron och ögon ibland fick byta plats. Hans målningar är föreställande, men verkligheten i bilderna ser ut att ha blivit ihopsatta som ett kollage där saker ofta ses från olika håll samtidigt. Picassos bildspråk kallades för kubism och med det bröt han ny mark i konstvärlden i början av 1900-talet.

Under Malmöfestivalen står Picasso som inspiration i Moderna Museets konstnärliga verkstad där vi djupdyker ner i en värld av kubism, masker och ansikten. Under handledning av Moderna Museets konstpedagoger får du här möjlighet att skapa en kubistisk maskeradmask á la Picasso eller att skapa en Picassoinspirerad målning direkt på ditt eget ansikte.

Från cirka 5 år och uppåt. Drop in men begränsat antal platser. Välkomna!

Publicerad 27 juli 2014 · Uppdaterad 27 juli 2014