
Marcel Duchamp och Ulf Linde, 1961
© Foto: Lütfi Özkök
Marcel Duchamp/Ulf Linde
Plats: Konstakademien
30.9 2011 – 13.11 2011
Stockholm
de ou par
MARCEL DUCHAMP
par
ULF LINDE
Utställningsgruppen bakom Ulf Linde består av frilanskommissarien Jan Åman, konstnären Henrik Samuelsson, Konstakademiens ständiga sekreterare Susanna Slöör samt Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum och vice museichef Ann-Sofi Noring.
Marcel Duchamp och Moderna Museet
Marcel Duchamp (1887-1968) anses idag vara en av 1900-talets mest tongivande förnyare av konsten och hans välkända verk Fontän har utsetts till förra århundradets mest inflytelserika konstverk. Duchamp betonade vikten av idén i konstverket, och var en av de tidigaste förespråkarna för den öppna konsten, där betraktarens eller eftervärldens tolkningar bidrar till den kreativa akten och därmed till betydelsen av konstverket. Moderna Museets samling med Marcel Duchampverk är en av världens främsta.
Marcel Duchamp målade sin sista kubistliknande målning 1912. Strax därefter inledde han arbetet på det stora glaset, La mariée mise à nu par ses célibataires, même (Bruden avklädd av sina ungkarlar, t.o.m.) Detta gåtfulla och ambitiösa verk höll honom sysselsatt i tio år. Han utförde mycket få målningar efter 1912. Två år senare bestämde han sig för att emigrera till USA, och anlände till New York 1915, där han redan var berömd genom sina tidigare verk bl.a. Nude Descending a Staircase No. 2.
En term som myntades av Duchamp vid denna tid var readymade, vilket syftade på föremål han valt ut och presenterade som konstverk. Det första av dessa, Roue de bicyclette (Cykelhjul), gjordes 1913, vilket följdes av Porte-bouteilles (Flasktorkare) 1914. Det kända verket Fountain (Fontän) presenterades 1917. Ett par år tidigare hade Duchamp inlett arbetet med det stora glaset, Bruden avklädd av sina ungkarlar, t.o.m., och 1923 lämnade han det oavslutat. Verket består av två glasskivor med en markerad skiljelinje. Duchamp kallade dem för domäner, där den övre är brudens och den undre de nio ungkarlarnas.
När Moderna Museet 1961 planerade den uppmärksammade utställningen Rörelse i konsten, ville Pontus Hultén låna in det stora glaset från Philadelphia. När detta inte gick fick konstkritikern Ulf Linde och konstnären PO Ultvedt i uppdrag att göra en kopia, vilken Linde slutförde två månader senare i samråd med Duchamp, som också signerade den. Trettio år senare gjorde Ulf Linde ytterligare en kopia med hjälp av konstnärerna Henrik Samuelsson och John Stenborg, där han fick möjlighet att rätta till de misstag han under årens lopp upptäckt i den första kopian.
Vid en utställning i Stockholm 1963 bestämde sig Ulf Linde för att göra kopior på ett antal av Duchamps readymades, något som konstnären samtyckte till. Vid senare utställningar runt om i världen där de visades i början av 1960-talet signerade Duchamp kopiorna. Samtliga av dessa verk finns idag i Moderna Museets samling.