Program på Moderna Museet

Globala perspektiv på arvet efter Marcel Duchamp

MODERNA MUSEET I STOCKHOLM 12 NOVEMBER 2011 KL 15-16

Samtal mellan Molly Nesbit och Sarat Maharaj i samband med utställningen de ou par MARCEL DUCHAMP par ULF LINDE som visas på Konstakademien.

Språk: engelska
I Auditoriet, ingen föranmälan.

Femtio år av intensiva studier för att finna nyckeln till Marcel Duchamps konst, avslöjas i den stora utställningen de ou par MARCEL DUCHAMP par ULF LINDE.

I samband med utställningens sista helg, möts Molly Nesbit och Sarat Maharaj, två av världens främsta Duchamp-forskare på scenen i Auditoriet, Moderna Museet.
Hur ser arvet efter Duchamp ut idag från ett globalt perspektiv?
Vad betyder Marcel Duchamps konceptuella konst för konstnärer idag och hur har hans rebusartade budskap om konstens väsen spritt ut sig över världen?

Utställningen som äger rum på Konstakademien i samarbete med Moderna Museet har kommit till stånd genom ett team av curatorer bestående av Susanna Slöör, ständig sekreterare på Kungl. Akademien för de fria konsterna, konstnären Henrik Samuelsson och frilanscuratorn Jan Åman samt Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum och vice museichef Ann-Sofi Noring, i nära samarbete med Duchamptolkaren Ulf Linde.

En omfattande utställningskatalog har producerats, med Daniel Birnbaum och Jan Åman som redaktörer.

Molly Nesbit är professor vid avdelningen för konst vid Vassar College och biträdande redaktör för Artforum. Hon har skrivit Atget’s Seven Albums (Yale University Press, 1992) och Their Common Sense (Black Dog, 2000). Midnight, the Tempest Essays, en samling essäer om samtidskonst som kommer att ges ut på Periscope Press. Sedan 2002, curerar hon Utopia Station som är en bok i vardande, utställning, seminarier, webbsida och gatuprojekt.

Sarat Maharaj är född och utbildad i Sydafrika under Apartheid tiden. Han tog sin PhD i Storbritannien i ämnet ”The Dialectic of Modernism and Mass Culture: Studies in Post War British Art”. Han var professor i konstvetenskap och konstteori på Goldsmiths, London mellan 1980-2005 och är numera professor vid Lunds Universitet och Malmö Konsthögskola. Hans specialistforskning och publikationer omfattar Marcel Duchamp, James Joyce och Richard Hamilton. Han är författare till Visual Art as Knowledge production & Non-Knowledge; Textiles, Cultural Translation and Difference; the convergence of image, sound, movement and consciousness studies (Knowledge & Theory of Art at Goldsmiths, London 2005 & 2006, Haus der Kulturen der Welt, Berlin with Liu Sola (New York/Beijing) and Kofi Koko (Paris/Benin) och New Media Art (Banff, Canada 2007). Aktuell som en av curatorerna till Göteborgs Konstbiennal 2011.

Mer om utställningen