Fia-Stina Sandlund, She's Blonde Like Me, 2011 91 MIN, HD

Tempo 2011

Dokumentärfestival

11.3 2011

Stockholm

Årets filmprogram på Moderna relaterar till teater, performance och skådespeleri och omvälvande händelser på olika scener. I Fia-Stina Sandlunds film är det ett medium som står för det mest omkullruckande inslaget, medan det i Maria Zennström och Tova Mozards fall är personliga tillbakablickar på familjemönster som lägger grunden till filmernas sublimt kraftfulla anslag.

En del av filmerna har en direkt politisk ton; Jesper Nordahl ville med sin film om den ryska popduon t.A.T.u undersöka om sångerskornas politiska agerande på scen har haft någon genomslagskraft, men hittade istället chauvinistiska maktstrukturer. Ewa Einhorn har låtit intervjua folk på gatan i Moskva för att höra vad de tycker om feminism. Regissören Aliona Polunina visar sin episka dokumentär om en far och hans son som båda är medlemmar i en förbjuden revolutionär organisation och Pål Hollender berättar sin självupplevda historia från krigsskådeplatser i Afghanistan.

Program 11 mars

10.15 Introduktion av curator Catrin Lundqvist

She's Blonde Like Me av FIA-STINA SANDLUND

10.25-11.55 She’s Blonde Like Me
FIA-STINA SANDLUND, SVERIGE, 2011, 91 MIN, HD
Konstnären närvarar!

Konstnären Fia-Stina Sandlund och skådespelerskan Alexandra Dahlström möts på Arlanda flygplats en dag i juni. Tre dagar senare ska de göra en performance på Venedigbiennalen i form av en intervju. Alexandra ska i rollen som Julie svara på frågor om Fia-Stina Sandlunds spelfilmsprojekt ”She’s Wild Again Tonight” – som är en samtida tolkning av August Strindbergs berömda pjäs Fröken Julie. Under tre dagar filmas allt förarbete inför intervjun.

Det visar sig att Alexandra, precis som Fia-Stina, har många likheter med karaktären de försöker skapa – de har båda känt sig stigmatiserade i rollen som radikala feminister. Alexandra som den rebelliska tonårstjejen från Lukas Moodyssons film ”Fucking Åmål”, Fia-Stina som konstnären som kuppade Fröken Sverige tävlingen i direktsänd TV år 2001. Vid dagen för performancen är förväntningarna på topp. Men – plötsligt inträffar en smärre katastrof som gör att framträdandet tar en oväntad vändning.

Leningrads sista dagar

12-12.30 Leningrads sista dagar
MARIA ZENNSTRÖM, SVERIGE, 2011, WORK-IN-PROGRESS 29 MIN, DVD. Regissören närvarar!

Maria Zennström visste länge att hennes släktingars dagar – i den konserverade skepnad hon älskade – var räknade. Därför spelade hon in ett material om de vackraste människor hon sett, fattigintelligentsian i Leningrad i slutet av åttiotalet. Filmen spelades in i en liten trång lägenhet i en stad som hette Leningrad 1989. Hon behövde en historia och tog sin egen familjehistoria, hon behövde en berättare och spelade in sig själv. Nu många år efteråt finns inte människorna, staden eller landet som filmen spelades in i kvar. Hennes film är en tidskapsel.

Tova Mozard, Stora scenen

12.30-13 STORA SCENEN
TOVA MOZARD, SVERIGE, 2010, 30 MIN.
Konstnären närvarar!

Filmens regissör Tova Mozard placerar sig själv, sin mamma och mormor på Dramatens stora scen. I en terapiliknande iscensättning kommer det fram berättelser om vad som oavsiktligt och oundvikligt förs över mellan generationer, mellan mor och dotter.

The t.A.T.u Project

13.30-14.30 The t.A.T.u Project
JESPER NORDAHL, SVERIGE, 2009, 56 MIN, DV. Stockholmspremiär!

Genom att titta på t.A.T.u., den mest framgångsrika ryska popgruppen genom tiderna, undersöker THE T.A.T.U PROJECT bildkonst och populärkultur (med fokus på video/film och perfromance) som kritisk praktik. Videon undersöker gruppens sociala och politiska betydelse genom att följa sångerskorna Lena Katina, Yulia Volkova och bandets före detta internationella promotor Martin Martan.

Jesper Nordahl visar på ett personligt sätt de underliggande köns- och strukturfrågor i den festyra och massmediala cirkus som flickduon levde med under sin framgångssaga.

Moscow.street.11

14.35-14.45 Moscow.street.11
Ewa Einhorn/Terese Mörnvik 2011, WORK-IN-PROGRESS, i samarbete med Nadya Plungyan and Jesper Nordahl. Sverigepremiär!

Vad är feminism? En sinnessjukdom? Orsaken till att mammutarna dog ut? Eller är det något helt normalt? Följ Nadya Plungyan- en feministisk aktivist- genom det samtida Moskva och få reda på svaren. 2003 gjorde Ewa Einhorn, tillsammans med Terese Mörnvik, en liknande undersökning på Warszawas gator. Här kommer uppföljningen om gatuklimatet kring feminism i den ryska huvudstaden.

The Revolution that wasn't

14.45-16.25 The Revolution that wasn’t
ALIONA POLUNINA, ESTLAND, FINLAND, 2008, 96 MIN, Digi-Beta. Sverigepremiär!

I Ryssland 2007 kraftsamlar oppositionen mot Putins regim inför nästa presidentval. Filmen följer en far och hans son i Nationalbolsjevikiska partiet: ett drama om brott och straff spelas ut bakom politiska paroller. En besvärande studie av rörelsen kring ”Det andra Ryssland”.

Pål Hollenders Finding Ali

16.25-17.50 Finding Ali
PÅL HOLLENDER, SVERIGE, 2011, 84 MIN, HD. Konstnären närvarar!

Filmaren Pål Hollender reser runt Afghanistan i jakt på Ali Sajjad, en begåvad pojke han träffade i Kabul för nästan 10 år sedan. Kommer Ali fortfarande vara lika öppenhjärtad och hoppfull som han var när han var nio år gammal? Är han fortfarande vid liv?

Med häpnadsväckande material avslöjar Finding Ali ockupationen av Afghanistan och den misstro, besvikelse och ilska civila afghaner uttrycker mot USA och Nato. De var lovade fred och utveckling, men fick istället ett brutalt krig mot terror.

Från att ha välkomnats med öppna armar för ett decennium sedan upplever Hollender nu ett kyligt och avvisande bemötande Afghanistan, vilket kulminerar i en riktigt farlig incident under resans slut.

18-19 Diskussion: När verkligheten övergår i fiktion. Bar. Fri entré!

Endast entrén mot sjösidan är öppen efter kl 18.