Sarah Riedel med ensemble Foto: Stefan Wrenfelt

Filmpremiär: Pontus Hulténs visningsmagasin

29.11 2013

Premiär av filmen Pontus Hulténs visningsmagasin i Moderna Museet. Pontus Hultén var Moderna Museets första chef. Visningsmagasinet bär hans namn och används till en rad olika aktiviteter; utställningar, forskning, samtal, performance och seminarier. I filmen möter vi, till toner av Sarah Riedel med ensemble, individer som på olika sätt har med platsen att göra.

Efter premiären kommer filmen att visas på skärm i Pontus Hultens visningsmagasin och utanför magasinet i foajén på plan 2. En kort trailer finns på Moderna Museet Youtube.

Om filmen

Pontus Hultén var Moderna Museets första chef. Visningsmagasinet som bär hans namn kom till genom att han donerade sin konstsamling, sitt bibliotek och sitt arkiv till Moderna Museet. Idag används platsen till en rad olika aktiviteter; utställningar, forskning, samtal, performance och seminarier.

I filmen möter vi, till toner av Sarah Riedel med ensemble, individer som på olika sätt har med platsen att göra. Vi träffar Renzo Piano, arkitekten som ritade magasinet och som var Pontus Hulténs nära vän. Moderna Museets chef Daniel Birnbaum delger sina visioner både om platsen i sig och om museet i stort. Andra medverkande är Anna Tellgren, intendent och forskningsledare på Moderna Museet, Björns Springfeldt, kollega och vän till Pontus Hultén, Camilla Hjelm, lektor och forskare vid Stockholms Universitet. Genom arkivbilder från Sveriges Television – SVT får vi glimtar av Pontus Hultén själv och hans tid i Moderna Museet. Vi gör också besök ”back stage Moderna Museet”.

Kortfilmen är 13 minuter och ger en atmosfärisk känsla av vad Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm har varit, vad museet står för idag och kanske kan man också ana vad det kommer att vara i framtiden. Men framförallt presenterar det Pontus Hulténs Visningsmagasin i hjärtat av Moderna Museet.