Installationsbild ”Mud Muses – en tirad om teknologi”, Moderna Museet i Stockholm

Ian Cheng, BOB, 2018 © Ian Cheng. Installationsbild ”Mud Muses – en tirad om teknologi”, Moderna Museet i Stockholm, 2019. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

A Bag of Beliefs

Ett symposium om konst och teknologi med Ian Cheng

11.1 2020

Stockholm

Välkommen till ett symposium med konstnären Ian Cheng. Hör honom berätta om sitt banbrytande arbete med digitala ekologier och virtuella simuleringar. Efter presentationen samtalar Cheng med sin samarbetspartner Veronica So. En panel med studenterna Paula Vega, Claire Holm Chow och professor Roberto Verganti från Handelshögskolan diskuterar hur Chengs praktik kan ge kunskap om samhälle och ekonomi.

Video: A Bag of Beliefs

Diskussion och panelsamtal

Bland Ian Chengs arbeten finns den AI-styrda livsformen ”BOB (Bag of Beliefs)”, 2018–2019, som just nu visas i utställningen ”Mud Muses – en tirad om teknologi”. Under utställningens sista helg presenterar han sitt arbete med digitala ekologier och virtuella simuleringar i oändlig rörelse och utveckling.

Cheng får sällskap av Veronica So, producent och ”medförälder” till både ”BOB” och Chengs ”Emissaries”-trilogi (2015–2017). Cheng och So kommer att diskutera processen bakom dessa verk med särskilt fokus på den kognitiva arkitekturen i ”BOB”.

Hur kan ”BOB” och Ian Chengs konstnärliga praktik ge kunskap om samhälle och ekonomi? Frågor som denna diskuteras under symposiets avslutande panelsamtal mellan Roberto Verganti, Paula Vega och Claire Holm Chow från Handelshögskolan samt Ian Cheng.

Program

14.00: Introduktion

Välkomnande av Karin Malmquist, intendent på Moderna Museet. Introduktion av Isak Nilson, Research Fellow på Handelshögskolan och ansvarig för SSE Art Initiative.

14.05: Ian Cheng presenterar sin konstnärliga praktik

Ian Cheng diskuterar sitt banbrytande arbete med digitala ekologier och virtuella simuleringar i oändlig rörelse och utveckling.

14.30: Hur vi gjorde ”BOB (Bag of Beliefs)”

Ett samtal mellan konstnären Ian Cheng och producenten Veronica So. Moderator: Lars Bang Larsen, curator för ”Mud Muses”.

15.00–15.30: Paneldiskussion

Samtalet fortsätter med en paneldiskussion där även Paula Vega, Claire Holm Chow och Roberto Verganti från Handelshögskolan deltar, följt av frågor från publiken.

Om deltagarna

Ian Cheng är konstnär baserad i New York. Han har ställt ut över hela världen och bland annat haft separatutställningar på MoMA PS1 i New York, Serpentine Galleries i London, Carnegie Museum of Art i Pittsburgh, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo i Turin, Julia Stoschek Collection i Berlin, Venedigbiennalen, Museum of Modern Art i New York, Whitney Museum of American Art i New York, Hirshhorn Museum i Washington DC, Tate Modern i London, Louisiana i Humlebæk och Sculpture Center i New York.

Veronica So är producent och författare verksam inom olika områden: konst, teknik, animation och spelarkitektur. Veronica So arbetar för närvarande med att producera Ian Chengs animerade miniserie ”Life After BOB”, i vilken förändringarna av människans livsmanus under den artificiella intelligensens tidsålder utforskas.

Lars Bang Larsen, curator för ”Mud Muses – en tirad om teknologi”, är författare, lärare och adjungerad intendent för internationell konst på Moderna Museet.

Paula Vega är ledare för Handelshögskolans studentkårs konstsatsning SASSE Art Division och student på Handelshögskolan.

Claire Holm Chow är curator vid SASSE Art Division och student på Handelshögskolan.

Roberto Verganti är professor i ledarskap och innovation på ”Politecnico di Milano”, där han förestår ”Leadin’Lab”, ett laboratorium för ledarskap, design och innovation.

Kontakt: Karin Malmquist, intendent