Floating Oceans

Alexis Gideon – Video Musics III

Filmvisning med livemusik + samtal

28.3 2014

Den amerikanske musikern och animatören Alexis Gideon (f 1980) framför den tredje delen i sitt multimediaverk Video Music: Floating Oceans. Ensam på scen framför Gideon all musik, och rappar eller sjunger dialogen.

“First Class” – Wired Magazine

“Beautiful and strange” – New York Post

Den amerikanske kompositören, musikern och filmskaparen Alexis Gideon är född 1980 i New York, utbildad där och på Wesleyan University, Connecticut. Han har framträtt på bland annat Museum of Contemporary Art, Chicago; Wexner Center for the Arts, Columbus; Times Zone Festival, Bari; Centre d’Art Bastille, Grenoble; och på The New Museum, New York.

Alexis Gideon upplöser gränserna mellan etablerade genrer som scenkonst, film och musik. I sin praktik öppnar han upp mot andra världar än den fysiskt påtagliga, och mot erfarenheter bortom det rationella. Han turnerar med sina performances och animationer till konstinstitutioner, festivaler och obskyra klubbar.

Tidigare delar i hans uppmärksammade filmtrilogi Video Musics har varit baserade på ungerska folksagor eller på Sun Wukong, det kinesiska 1500-talseposet om Kung Markatta. Den tredje delen, Floating Oceans från 2012 som visas här, går tillbaka på irländsk litteratur. Författaren Lord Dunsanys tidiga fantasyromaner, och filosofen och flygplanskonstruktören John William Dunnes idéer om tid och drömmar har influerat verket, som är tillägnat författaren och dramatikern Flann O’Brien.* Gideon bearbetar ofta befintliga litterära verk eller mytologier i sina animationer och kompositioner, som växlar obesvärat mellan electronica, hip hop och psykedelia. Kärnan i hans uttryck är själva berättarakten, live inför en publik.

I Alexis Gideons verk finns paralleller till andra samtida konstnärer som arbetar med animation och där musiken har en avgörande roll för narrativet, som sydafrikanen William Kentridge, egyptiern Wael Shawky eller svenska Nathalie Djurberg. Det finns också vissa beröringspunkter med den surrealistiska konsten, som ju återkommer till drömtillståndet och det undermedvetna både som ämne och metod. Men Gideon är också del av en tradition av dockanimation inom amerikansk independentfilm, främst känd för de legendariska Brothers Quay (tvillingarna Stephen och Timothy Quay).

Video Musics III: Floating Oceans är regisserad av Alexis Gideon och producerad i samarbete med Cynthia Star (animatören bakom Coraline), Jacob Rubin, Melody Owen, Jamin London Tinsel, med flera. Den är inspelad i södra Frankrike, New York och Portland, USA. I filmen används stop-motion och linjetecknings-animation samt Super8-material, överfört till HD-video (38 min).

Flann O’Brien (1911-1966)
Lord Dunseny (1878-1957)
John William Dunne (1875-1949)

Alexis Gideons hemsida

Read an interview with Alexis Gideon by New Museum. Did We Dream This Together?

Curator: Lena Essling