Alla Kungens Hästar: Jacqueline de Jong / A Paradise of Letters

25.2 2012

Välkommen till en kväll med utställningar, läsningar, filmvisningar och spelningar på Moderna Museet lördagen den 25 februari 2012!

Jacqueline de Jong
Frédéric Acquaviva
Beata Berggren
Karl Larsson
Tris Vonna-Michell

17–19 Utställning och bokrelease i Pontus Hulténs visningsmagasin (plan 2).

17.00 Vernissage för Jacqueline de Jongs A Small Modification and Dérive of the Pontus Hultén Collection in the Renzo Piano Grotto by Jacqueline de Jong.
Jacqueline de Jong har gjort ett personligt urval ur Pontus Hulténs donation och kompletterat det med några av sina egna målningar och skulpturer.

18.00 Presentation av utställningen och release för den svenska översättningen av Michèle Bernsteins roman Alla kungens hästar (OEI editör, 2012), i närvaro av författaren.
Michèle Bernstein skrev Alla kungens hästar 1960 som ett försök att författa en bästsäljare för att finansiera situationiströrelsens revolutionära kamp.

19–23: A Paradise of Letters, i Studion (plan 1)

En kväll med läsningar, filmvisningar och spelningar som fritt förhåller sig till lettriströrelsens arbeten och idéer. (Organiseras i samarbete med Rumänska kulturinstitutet, vars utställning Isidore Isou: De hypergrafiska romanerna, 1950–1984, curaterad av Frédéric Acquaviva, öppnar den 23/2.)

19.00 Performance av Tris Vonna-Michell (obs: i biografen, plan 2).

19.15 Läsning av Karl Larsson.

20.00 Frédéric Acquaviva framför tre ljud- och bildverk. Under hela kvällen visas Beata Berggrens film Kati Sepsei.

Missa inte denna makalösa afton i situationisternas och lettristernas tecken.

Fri entré. Bar med öl, vin och enklare förtäring !

Överraskningar, lotteri, mingel och dans!

Med stöd av Allianz Kulturstiftung

Kontakt: Camilla Carlberg, Ylva Hillström