Beyond the Visible – Hilma af Klint © Ambrosia Film

Beyond the Visible – Hilma af Klint

Filmvisning och samtal

2.3 2019

Välkommen till Stockholmspremiären av filmen ”Beyond the Visible – Hilma af Klint”. Dokumentären om den banbrytande konstnären gör upp med den patriarkala konsthistorien och hyllar Hilma af Klint som pionjär av den abstrakta konsten. Filmen visas som en del av Stockholms Feministiska Filmfestival.

Beyond the Visible – Hilma af Klint

I filmen följer vi Hilma af Klints (1862–1944) kamp i tillvaron för att kunna göra den konst hon ville; en konst vars färg- och formspel inte liknade något annat som gjordes vid den tid då hennes abstrakta sviter genomfördes. Hon lät sig inte begränsas av den fysiska dimensionen i tillvaron. Istället var Hilma af Klint den första konstnären i världen som ägnade sig åt en kombination av andlig och abstrakt konst.

Hennes gigantiska målningar är delvis målade med ateljégolvet som underlag och hon vägrade att visa eller sälja sin konst. Istället bevarades den i ett vindsförråd till trettio år efter hennes död – till en värld som hon hoppades skulle ha en större förståelse för de visioner om mysterierna som hon ville dela med sig av. Filmen ställer också frågor om varför hennes konst har ignorerats så länge och hur det krassa faktum att den inte går att köpa har påverkat intresset för hennes livsverk.

Efter en genomgripande forskning med efterföljande utställning (Hilma af Klint – Abstrakt pionjär) av Iris Müller Westermann på Moderna Museet (2013) har Hilma af Klints verk visats runt om i världen, senast ut är en hyllad af Klint-utställning på Guggenheim museum i New York.

Beyond the Visible – Hilma af Klint (2018)

Regi: Halina Dyrschka
Producent: Eva Illmer
Fotograf: Alicja Pahl, Luana Knipfer