CinemAfrica 2014
Filmfestival
21.3 2014
Stockholm
Datum 21 mars 2014
Tid kl 18–20
Plats Auditoriet. Några av verken visas i Minibion och Biografen 20–23 mars.
Kostnad Fri entré
Den afrikanska samtidskonsten är under explosionsartad framväxt, med nya digitala tekniker och banbrytande frågeställningar. Men samtidigt väcks frågor om vem konsten är till för, vem som representeras och vilka historier som berättas. Vilken position har samtidskonsten från Afrika i hela den globala konstvärlden? Möt tre konstnärer som alla använder video-konst som ett av sina medier: Internationellt uppmärksammade Wangechi Mutu, skarpt konceptuella Zina Saro-Wiwa och nyskapande filmaren Frances Bodomo.
Introduktion: Daniel Birnbaum, museichef, Moderna Museet
Moderator: Fransesca Quartey, teaterchef på Västerbottensteatern.
www.cinemafrica.se
Filmer
Afronauts, 2013 © Frances Bodomo
Afronauts
Ghana/USA/2013/13 min/Engelska
Regi: Frances Bodomo
Zambia mot världsrymden
Året är 1969 och den första människan har just landat på månen. Långt bort från storstaden förbereder sig Zambias rymdprogram för att skicka upp sin första astronaut, den gravida Matha. Frances Bodomo berättar om människors drömmar om en bättre värld bortom den på jorden.
The End of Eating Everything, 2013
© Wangechi Mutu
The End Of Eating Everything
USA/2013/8 min/Engelsk text
Regi: Wangechi Mutu
Det stora hungermonstret
Wangechi Mutu är en av den afrikanska samtidskonstens stora namn. I sin första animerade film, skapad i samarbete med artisten Santigold som en installation i sin senaste utställning, målar hon upp en bokstavligen monstruös metafor över samhällets allomfattande hunger. Commissioned by the Nasher Museum of Arts at Duke University.
Eaten By The Heart, 2012
© Zina Saro-Wiwa
Eaten By The Heart
Nigeria/Storbritannien/2012/20 min/Engelska, Engelsk text
Kysser afrikaner varann?
Vem berättar om vems kultur egentligen? Och hur? I tre dokumentära kortfilmer och en installationsfilm utforskar Zina Saro-Wiwa normer och stereotyper kring intimitet utifrån frågan “How do Africans kiss?”. Med den journalistiska iver som bara kan komma av ett årtionde på högsta nivå i TV-världen – men också med konstnärens förmåga att förmedla tankar långt bortom ordens försåtliga makt. Vad innebär egentligen “skilda kulturella sätt” att visa kärlek? Och vem har bestämt att ett slags intimitet är bättre än en annan?
Biografier
Frances Bodomo
Frances Bodomo
Född i Ghana och med en barndom i Accra, Trondheim, San Francisco, Hongkong och New York vet Frances Bodomo en hel del om människor, migration och känslor av rotlöshet. Det senare är också ett tema som återspeglas i hennes filmer som visas på CinemAfrica filmfestival 2014, Boneshaker (2013) och Afronauts (2014), som båda använder narrativa berättelser för att skildra den speciella känslan av att inte ha ett tydligt hem. Kanske rymden kan vara en tillflyktsort?
Frances Bodomo har examina i regi från Columbia University och Tisch School of the Arts, båda i New York, och har varit framgångsrik på filmfestivaler runt om i världen, inte minst på Sundacefestivalen där båda hennes filmer haft premiär. Hon arbetar för tillfället på sin första långfilm.
Wangechi Mutu
Wangechi Mutu
Bildkonsten hör till de områden där Afrika tagit betydligt större plats de senaste åren, och Wangechi Mutu är onekligen en av de allra starkast lysande stjärnorna just nu. Uppvuxen i Kenya men boende i New York har hennes monumentala skulpturer, collage och installationer uppmärksammats världen över och ställts ut på allt från Tate Modern i London och MOMA i New York till Centre Pompidou i Paris. Den storskaliga utställningen Wangechi Mutu: A Fantastic Journey befinner sig just nu på en turné bland olika stora konstmuséer i Nordamerika.
Som filmare är Wangechi Mutu däremot relativt ny. The End of Eating Everything (2013) som visas på CinemAfrica filmfestival 2014 är hennes första animerade verk, skapat i samarbete med musikartisten Santigold.
Zina Saro-Wiwa
Zina Saro-Wiwa
Nigerianska Zina Saro-Wiwa är lika delar videokonstnär, journalist och filmskapare – och hennes bakgrund i de tre angreppssätten korsbefruktar hennes filmer och skapar en spänning mellan filmens värld, mediernas och konstens. I över ett årtionde har hon gjort dokumentärfilmer och narrativa filmer, och arbetat som TV- och radiojournalist vid BBC där hon bland annat ledde Storbritanniens viktigaste kulturprogram The Culture Show 2004-2008. Som filmskapare har hon tidigare gått i bräschen för ett försök att skapa en alternativ filmscen som anknyter stilmässigt till Nollywood, den nigerianska populärfilmen.
På CinemAfrica filmfestival 2009 visades hennes dokumentär This is My Africa (2009). På festivalen 2014 visas hennes konstfilmsprojekt Eaten By The Heart (2012), som består av tre kortfilmer och en lång installationsfilm.
Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent