Haj

Laia Abril, Jaws, Menstruation Myths, 2018–2023 Courtesy Laia Abril

Dåtid Nutid Framtid – 25 år av fotografi

Symposium

18.10 2024

Stockholm

Hör experter, curatorer och konstnärer inom det fotografiska fältet dela med sig av sina insikter om det förflutna, tendenser i samtiden och framtidsspaningar. Gäster är konstnärerna Laia Abril, Diana Agunbiade-Kolawole och Lotta Antonsson, Felix Hoffmann, konstnärlig ledare på Foto Arsenal Wien och fotografen Kent Klich.

Sedan fotografiet uppfanns har förändringar i teknik, stil och innehåll varit norm. De senaste två decennierna har dessa förändringar handlat om digitala verktyg, kommunikationsstrategier, upphovsmannaskap och olika typer av automatiseringar för att skapa bilder. Detta har lett till en fundamentalt annorlunda värld för all slags bildskapande. Samtida konstnärer och fotografer rör sig nu fritt mellan olika digitala plattformar, stillbilder och rörliga bilder, utställningar och publikationer.

Förhåller de sig fortfarande till samma bildspråk som konstnärer som arbetade med linsbaserade medier gjorde i slutet av 1990-talet, trots att allt är annorlunda i dag? Vilka tendenser finns i dagens fotografi och var kommer fotografin att befinna sig i morgon?

Under symposiet kommer experter, curatorer och konstnärer inom det fotografiska fältet dela med sig av sina insikter om det förflutna, vilka tendenser de ser och vilka eventuella framtidsspaningar de gör. Bland våra gäster finns konstnärerna Laia Abril, Diana Agunbiade-Kolawole och Lotta Antonsson, Felix Hoffmann (konstnärlig ledare på Foto Arsenal Wien) och fotografen Kent Klich.

MEDVERKANDE

Laia Abril (1986, Spanien) arbetar undersökande med fotografi, text, video och ljud. Hennes verk berättar intima historier som avslöjar obehagliga och dolda verkligheter, med fokus på biopolitik och jämställdhet. Ett av hennes långsiktiga projekt ”A History of Misogyny” inkluderar prisbelönta böcker ”On Abortion” (2018) och ”On Rape” (2022).

Diana Agunbiade-Kolawole (1988, Nigeria) arbetar med både linsbaserat och icke-linsbaserat fotografi, som tar sig i uttryck i installationer, performance och grafik. Kärnan i hennes praktik är en undersökning av materiella processer som utforskar nya sätt att använda etablerade tekniker. Hon har ställt ut i Sverige och internationellt och finns representerad i Moderna Museets samling.

Lotta Antonsson (1963, Sverige) tillhör en generation svenska konstnärer som framträdde i början av 1990-talet och var inspirerade av postmodern konst och teori. Antonssons arbete speglar en fascination för sent 1960- och 1970-tal, där skillnaden mellan det dokumentära och fiktiva suddas ut och där hon skapar ett möte mellan sociala och sexuella revolutioner. Hennes collage finns i samlingarna vid Moderna Museet och Hallands konstmuseum.

Felix Hoffmann är konsthistoriker, curator och den första konstnärliga ledaren för Foto Arsenal Wien, ett nytt center för fotografi och linsbaserad media i Österrike. Från 2005 till 2022 var han Chief Curator för C/O Berlin Foundation. Förutom att ha publicerat ett stort antal böcker, har han varit curator för utställningar som exempelvis ”Nan Goldin” (2009), ”Robert Mapplethorpe” (2010), ”Gordon Parks” (2016) och ”The Last Image: Photography and Death” (2018).

Kent Klich (1952, Sverige) är fotograf och pedagog, som arbetar både med fotografi och film. Han använder kollaborativa metoder för bildskapande och representation. Några av hans långsiktiga projekt är ”Beths bok” (1988) och ”Gaza Photoalbum” (2009), där det senare bland annat har ställts ut på Hasselblad Foundation i Göteborg och på Den Nationale Fotosamling, Det Kgl. Bibliotek i Köpenhamn.

Kalender

Haj
  • Symposium
  • På engelska

Dåtid Nutid Framtid – 25 år av fotografi